ساختن یک ماشین مجازی از صفر ممکن است کمی زمانبر باشد ،ایجاد Virtual Machine در Hypervisor و انجام تنظیمات سخت افزاری و نصب سیستم عامل و در نهایت نصب نرم افزارهای مورد نیاز و وارد کردن سیستم عامل مورد نظر در شبکه کمی زمانگیر و چه بسا مشکل است. البته در محیط واقعی بهترین راهکار از نظر بنده این است که شما از صفر یک سیستم عامل را در صورت امکان در Hypervisor نصب کنید و سپس نرم افزارهای مورد نظر خود را روی آن قرار دهید اما همیشه هم این امکان وجود ندارد ، نرم افزارها و سیستم عامل هایی در شبکه های سازمان های مختلف وجود دارد که حتی کسی جرات دست زدن به آن را هم ندارد چه بسا که بخواهد آنها را از نو نصب و پیکربندی کند. در چنین مواقعی شرکت دوست داشتنی VMware به شما راهکار Physical To Virtual Conversion یا تبدیل کردن ماشین فیزیکی به ماشین مجازی را ارائه می دهد ، با استفاده از این تکنولوژی شما می توانید براحتی ماشین های فیزیکی خود را بصورت Clone در بیاورید و در سرورهای ESX یا ESXi خود Import کنید و براحتی از این بعد در قالب ساختار مجازی از آنها استفاده کنید.

 

StorageReview-HP-ProLiant-DL380p-Power

یکعدد سرور hp g6 (dl380) موجوده که روی آن ویندوز سرور 2003 بعلاوه dc، sql server، نرم افزار های حسابداری و اتوماسیون… موجوده  حالا می خواهم روی این سرور esxi را نصب کنم و همین سیستم عامل را دوباره بصورت مجازی روی همآن سرور داشته باشم.

StorageReview-HP-ProLiant-DL380p-Toolless

س: چرا پافشاری روی حفظ سیستم عامل و نرم افزار هایش است؟
ج: سیستم کارتابل چندین سال پیش توسط شخصی که در دسترس نیست نوشته شده به این صورت که هر یوزر با اکانت دومینی خود به سرور ریموت می کند و اپلیکیشن کارتابل روی سرور برای او ران می شود بعلاوه از اجرای explorer.exe جلوگیری می شود و برنامه بصورت فول اسکرین اجرا می شود. نصب این سیستم با توجه به حساس بودن و نا آشنا بودن بنده به آن روی یک ویندوز دیگر ممکن نیست و مهاجرت به یک سیستم اتوماسیون جدید هم فعلا امکانپذیر نیست.

StorageReview-HP-ProLiant-DL380p-CPU

س: چرا یک esxi در جای دیگر نصب نمی کنیم و این سیستم عامل را روی آن بالا نمی آوریم؟
ج: سیستم دیگری برای این کار موجود نیست

نکته: در standaloneconverter فقط در صورتی که سیستم مقصد vmware workstation باشد می توان عملیات p2v را انجام داد و اگر مقصد esxi باشد یوزرنیم پسورد سرور را از من خواهد خواست.

آنچه در ذهن خودم هست:
1- گرفتن یک ایمیج از کل سیستم و و ذخیره آن در nas
2- p2v کردن سیستم با مقصد vmware workstation و ذخیره روی nas
3- اجرای vm ساخته شده بر روی یک سیستم با مشخصات معمولی (i7, 8gb) و بررسی اینکه آیا سیستم بالا می آید یا خیر
4- فرمت کردن سرور hp و نصب esxi و vcenter
5- تبدیل vm ساخته شده و ایمپورت در esxi
6- انجام امور دیگر به مرور زمان مانند تخصیص یک vm برای اپبیکیشن ها. اضافه کردن additional dc 2008 . راه اندازی router os و…

DL 380 G9
و حالا سوالات بنده

-آیا این راه حل منطقی است یا لقمه را دور سر تاباندن؟
-چه مشکلاتی ممکن است بوجود بیایند؟
– توسط چه برنامه ای ای یک ایمیج از کل سرور بصورت بکاپ تهیه کنم؟
-کانورت کردن به صورت لایو یا آنلاین (سیستم عامل در حال اجرا) صورت می گیرد. می دانم که باید تمامی سرویس ها متوقف شوند. اما آیا اصلا آنلاین کانورت شدن منطقیست؟
– وقتی که سعی کردم سیستم را کانورت کنم آلرت هایی مبنی بر اینکه 16 هسته پردازنده یا 12 گیگ رم توسط مقصد (workstation) پشتیبانی نمی شوند اما ادامه داد. مشکلی پیش نخواهد آمد؟؟