پیکر بندی استوریج های ( دستگاه ذخیره سازی اطلاعات) HPE MSA و بهترین روشها برای به کار گیری آنها در VMware vSphere (بخش پنجم)


Rate this post

بخش اول این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .

بخش دوم این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .

بخشسوم این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .

بخشچهارم این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .


چند مسیری و خوشه های دیتا استور

خوشه های دیتا استور یک روش ساده برای مدیریت پیکربندی  چند مسیری  برای ولوم های موجود در خوشه دیتا استور است.  با آخرین نسخه vCenter، نصب و پیکربندی چند مسیری PSP می تواند برای هر یک از میزبان های ESX از نمای پیکربندی برای هر یک از ولوم های ذخیره سازی خوشه انجام شود.

بهترین تمرین: برای آرایه ذخیره سازی HPE MSA،   برای به دست آوردن عملکرد مطلوب، پیشنهاد HPE تنظیم خط مشی PSP به Round Robin ، برای همه میزبان های vSphere با مسیرهای متعدد به ذخیره سازی HPE MSA  است.

مدیر بازیابی سایت (SRM) و استوریج HPE MSA

در کنار هزینه های افزایشی برای حفظ برنامه های کاربردی حیاتی برای بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط، هزینه تکرار سرورهای مربوط به برنامه های کاربردی به منظور بازیابی آنها بعد از وقوع بلایای طبیعی می تواند گزینه ایی بسیار گران و غلط باشد. پیاده سازی راه حل مقرون به صرفه برای بازیابی داده ها  (DR)  با استفاده از زیرساخت SAN که توسط VMware تایید شده است و از شکست بین محیط vSphere و نمونه های ماشین مجازی پشتیبانی می کند می تواند با  آداپتور تکرار استوریج HPE MSA (SRA) و SRM مربوط به VMware انجام شود.

به طور معمول یک پیکر بندی SRM دربرگیرنده دو سایت محافظت شده و بازیانی داده  است که از لحاظ جغرافیایی از یکدیگر مجزا هستند و با استفاده از ارتباطات TCP/IP به همدیگر متصل شده اند. در این پیکر بندی سایت محافظت شده DR سایتی است که به منظور بازیابی داده تکرا می شود. هر سایت دربرگیرنده ارایه ذخیره سازی HPE MSA، میزبانان vSphere، یک سرور VMware® vCenter و یک سرور SRM است.

نمایی از خط مشی چند مسیری حجم های ذخیره سازی VMware vCenter

نمایی از خط مشی چند مسیری حجم های ذخیره سازی VMware vCenter

در پیکر بندی فوق، یک رابط SRM ساده vCenter قابلیت نظارت و مدیریت کلیه سایت های بازیابی محافظت شده را در اختیار مدیر سایت قرار می دهد و نیاز به مدیریت مجزای سایت های چندگانه را ساده تر می کند.

ماشین های مجازی که برای غلبه بر شکست های زخ داده در DR استفاده می شوند قابلیت به کارگیری و اجرا بر روی تعداد کمی از سرور های VMware vSphere در حال اجرا را دارند. علی رغم انکه در این روش نمونه های ماشین های مجازی به منظور منطبق شدن با اوج جریان های کاری، پهنای باند خاصی را ارائه نمی دهند اما این راه حل در حالت کلی می تواند مانع از قطعی شود و در صورت لزوم می توان با استفاده از VMware vSphere® Storage vMotion® برای مهاجرت ماشین های مجازی به سرور های قدرتمند نیز استفاده کرد. VMware SRM قابلیت های Remote Snap را جایگزین نمی کند بلکه مکانیسم تکرار داده های ماشین مجازی بین سایت محافظت شده و سایت بازیابی را فراهم می کند.

HPE MSA SRA  پلت فرمی را برای یکپارچه سازی جامع و بدون نقص ذخیره سازی HPE MSA  با SRM  فراهم می کند و به اتوماتیک شدن DR ماشین های مجازی کمک می کند. این ویژگی، SRM  را قادر می سازد تا با فرآیند بازیابی با مکانیزم های تکرار پایه هماهنگ شود، بنابراین ماشین های مجازی در سایت های محافظت شده به درستی خاموش می شوند و ماشین های مجازی تکرار شده نیز قادر خواهند بود تا به درستی روشن شوند.

یک طرح ریکاوری، دستوراتی که ماشین های مجازی محافظت شده را بازیابی می کند مشخص می کند.  همچنین این طرح ها پارامترهای شبکه مانند آدرس های IP را مشخص می کند و شامل اسکریپت های تعریف شده توسط کاربر است که اقدامات بازیابی سفارشی را انجام می دهند.

پس از بازیابی، ماشین های مجازی که در حال اجرا هستند و دیگر نمی توانند محافظت شوند. برای فعال سازی دوباره حفاظت، SRM از یک عملیات حفاظت مجدد برای ماشین های مجازی پشتیبانی می کند که توسط سیستم های ذخیره سازی HPE MSA پشتیبانی می شود. عملیات حفاظت مجدد، نقش های دو سایت را بعد از اینکه از سایت حفاظت شده اصلی پشتبان گرفت، تغییر می دهد. در این حالت سایتی که قبلا سایت محافظت شده بودبه سایت بازیابی و سایت بازیابی به سایت محافظت شده تغییر می یابند.

همچنین SRM ، در محیط های تولیدی، قابلیت تست طرح بازیابی را با استفاده از قابلیت های درونی خود و بدون هیچ گونه تخریبی امکان پذیر می کند. بعد از آن به منظور معتبر بودن پیکربندی های انجام شده بر روی سایت جدید بازیابی محافظت شده، عملیات بازحفاظت انجام می شود.

ساخت و ایجاد راه حل تحمل پذیر و بهینه در برابر مخاطرات، می تواند کاری زمان بر و پیچیده باشد. اکثر راه حل های ارائه شده در این حوزه که در سایت های مشتریان پیاده سازی شده اند غالبا تست نشده اند و در هنگام بروز خطرات توانایی حفاظت از برنامه های کاربردی پیاده سازی شده را ندارند.

 

مدل بازیابی چند سایتی

مدل بازیابی چند سایتی

براساس رویکرد برنامه کاربردی یا دیتا سنتر، هدف نقطه بازیابی (RPO) و هدف زمان بازیابی (RTO) می تواند از یک برنامه تا برنامه دیگر یا از یک مشتری تا مشتری دیگر متفاوت باشد. بنابراین راه حل تحمل پذیری در برابر خطا یا شکست باید به گونه ایی باشد که توانایی منطبق شدن با خرابی های بدون برنامه ریزی یا برنامه ریزی شده را داشته باشد.

با در نظر گرفتن مزایای حاصل از کپسوله سازی و ایزوله نمودن ماشین های مجازی، SRM توانایی استفاده از HPE MSA SRA را برای اتوماسیون سازی محیطهای بازیابی از شکست را دارد.HPE MSA SRA به SRM تعبیه شده در درون VMware کمک می کند تا از طریق ساده سازی اهداف زمانی بازیابی، کاهش هزینه های مربوط به برنامه های تداوم کسب و کار سنتی و دستیابی به ریسک کمتر، و دستیابی به نتایج قایل پیش بینی برای محیط های بازیابی مجازی، انتظارات DR مشتریان را محقق کند.

بهترین کار. هنگام استفاده از HPE MSA SRA با VMware SRM به نکات زیر توجه کنید

  1. یک برنامه برای تنظیم مجدد برنامه های تکرار در صورت وقوع شکست در سایت آماده کنید. پس از انجام عملیات تکرار معکوس، برای اطمینان تکرار دوره ایی داده ها از حجم های ذخیره سازی جدید به سایت منبع اصلی برنامه های تکرار دوره ایی را زمان بندی کنید. در صورت لزوم می توانید به جای زمان بندی تکرار دوره ایی داده ها، از روش دستی برای این کار استفاده کنید.
  2. به خاطر انکه عمل تکرار براساس هر حجم ذخیره سازی رخ می دهد، ماشین های مجازی را با نیازمندیهای پشتیبان گیری مربوطه دسته بندی کنید یا بر روی ولوم های ذخیره سازی مشابه دیتا استور عمل زمان بندی را انجام دهید. به عنوان مثال، اگر تعداد از ماشین های مجازی نیاز به تکرار به یک سایت راه دور نداشته باشند یا انکه عمل تکرار به صورت مداوم و منظم بر روی انها انجام نشود، در این صورت این گونه ماشین های مجازی را نباید  بر روی ولوم های ذخیره سازی موجود در یک دیتا استور مشابه با ماشین های مجازی دسته بندی که به صورت مداوم نیاز به تکرار داده ها دارند.
  3. هر آرایه باید یک نام الفبایی منحصر به فرد داشته باشد که از هیچ کاراکتر غیر الفبایی و عددی غیر از “.” یا “-” استفاده نمی کند. فضای خالی نباید در نام سیستمی به کار برده شود.
  4. هر ارایه باید دارای سیستم های راه دور تعریف شده برای هر یک از ارایه های راه دور یا به جایی باشد که داده ها در آنجا تکرار می شوند. SRA به نام این گونه سیستم های راه دور که برای عملکردهای اساسی تعریف شده اند بستگی دارد.
  5. SRA تنها از تکرار بین مدل های سخت افزاری مشابه پشتیبانی می کند. برای مثال، تکرار بین یک سیستم iSCSI تنها و یک سیستم Combo FC / iSCSI پشتیبانی نمی شود.
  6. از نگاشت ولوم های ذخیره سازی به LUN 0 بپرهیزید. این امر از به وجود آمدن مشکلات ن پویای نگاشتی و غیر نگاشتی LUN ها که به علت عملکردهای مدیریتی ویژه و خاصی که به LUN 0 تخصیص داده شده است جلوگیری می کند. در صورتی که ولوم های ذخیره سازی انتظار نداشته باشند به ولوم های تکرار نظیر دیتا استورهایی که تکرار نمی شوند، به صورت خودکار نگاشت شوند، می توان نگاشت به LUN 0 را انجام داد.
  7. ولوم های تکرار را بر روی کلیه میزبانها با همان شماره LUN نگاشت دهید.
  8. از نگاشت شماره LUN یکسان به ولوم های مختلفی که به میزبانان مختلف نگاشت داده شده اند اجتناب کنید.
  9. عملیات های شکست سبب می شوند تا نگاشت های میزبان خواندن/ نوشتن برای ولوم های تکرار به حالت فقط خواندنی تبدیل شوند. بنابراین در صورت وقوع شکست کلیه نگاشت های فقط خواندنی برای ولوم مشابهی را به خواندن / نوشتن برگردانید. مراقب باشید که برای لوم های تکرار از نگاشت فقط خواندنی  استفاده نکنید مثلا برای  مقاصد داده کاوی. اگر نیاز به نگاشت فقط خواندنی وجود دارد، بخشی از نرم ازار یا سخت افزار ولوم را به این کار اختصاص دهید که تکرار نمی شود.

برای جزئیات بیشتر در مورد نرم افزار SRA، راهنمای کاربر نرم افزار Adapter Replacement Adapter Storage MSA را ببینید.

پیکربندی SRM و Adapter Replication Storage (آداپتور تکرار استوریج)

Site Recovery Manager  یک توسعه دهنده سرور vCenter است. هنگام پیکربندی محیط DR مجازی SRM که حاوی آرایه های ذخیره سازی HPE MSA است، SRM  نیاز یک ARS  مخصوص برای HPE MSA دارد.   این آداپتور باید در هر دو سیستم vCenter نصب شود.   قبل از پیکربندی SRM، اطمینان حاصل کنید که آخرین بسته نرم افزاری SRA  را در اختیار دارید. برای دانلود آخرین نسخه نرم افزار SRA به سایت VMware SRA مراجعه کنید.

الزامات پیکربندی HPE MSA

پیکربندی آداپتور تکرار ذخیره سازی برای آرایه ذخیره سازی HPE MSA نیاز به راه اندازی دو آرایه ذخیره سازی HPE MSA  دارد که یکی از آنها در مکان محافظت شده  قرار داده می شود و دیگری در مکان دور را استفاده می شود. یک جنبه مهم پیکربندی این محیط، تضمین اتصال MSA به میزبان است و منابع vCenter برای هر دو آرایه ذخیره سازی نیز مشابه هستند. بهترین شیوه در این گونه محیط ها، استفاده از ارتباطات فیبر کانال برای هر دو آرایه ذخیره سازی HPE MSA و میزبانان vSphere است.

ارتباطات تکرار داده ها،آرایه های ذخیره سازی HPE MSA باید بر روی شبکه های IP خصوصی پیکربندی شوند. البته این کار جزو ضروریات نیست اما جدا سازی ترافیک مربوط به تکرار داده ها و انتقال آن بر روی بسترهای ارتباطی با مالکیت خصوصی می تواند سبب جلوگیری از تهدیدات شبکه و به مخاطره افتادن داده های حساس و حیاتی شود.

هر دو آرایه ذخیره سازی HPE MSA را برای استفاده از سرور های NTP مشابه پیکربندی کنید.

هر دو ویژگی مورد نیاز اداپتور SRA به منظور داشتن مجوز برای تکرار و ایمیج گیری از داده ها در ارایه استوریج های HPE MSA فعال است.

همچنین هر دو MSA باید دارند تا در آنها گزینه Missing LUN Response به منظور تنظیم درخواست های اشتباه به خوبی تنظیم شود. برای دیدن جزییات بیشتر بخش تغییر پاسخ LUN را مشاهده کنید.

ارایه ذخیره سازی HPE MSA باید با استفاده از سرویس های تکرار MSA به هم جفت شوند.

برای جزئیات بیشتر در مورد نرم افزار SRA، راهنمای استفاده از نرم افزار Adapter Replacement Adapter ذخیره سازی HPE MSA را ببینید.

نکته

SRA، بر روی ارایه ها  توانایی ایجاد ورودیهای میزبان اضافی را به منظور کمک به ردگیری  آدرس های IP راه دور یا آدرس های FC را دارد. این گونه ورودی های میزبان را حذف نکنید. آنها نام هایی دارند که با “SRA” شروع می شوند.

ملزومات پیکربندی vCenter

به منظور فعال سازی مدیر بازیابی سایت (SRM)، نرم افزار vCenter را دانلود کنید و آن را بر روی هر دو سرور vCenter نصب کنید. باندل آداپتور HPE MSA SRA نیزباید بر روی دو سرور vCenter نصب شود.

هر دو سرور vCenter  را پیکر بندی کنید. در این سرورها SRM نصب می شود تا بتواند از سرورهای مشابه NTP که از آرایه های ذخیره سازی HPE استفاده می کنند، استفاده کند.  بعد از نصب شدن SRM و HPE MSA SRA، به زبانه شروع به کار که در پنجره اصلی SRM قرار دارد دسترسی پیدا می کنید.

HPE OneView  برای VMware vCenter

HPE OneView دربرگیرنده پلاگین ادغام مدیریت استوریج برای ذخیره سازی است و توانایی ایجاد آرایه های ذخیره سازی، نگاشت آنها به پورت های ارایه ایی و ایجاد دیتا استورها و ماشین های مجازی به صورت vCenter از طریق فراهم می کند.

این برنامه توانایی ارائه قابلیت های زیر را دارد:

  • تهیه ذخیره سازی
  • به دست آوردن نماهای منطقی و فیزیکی دستگاههای ذخیره سازی
  • مشاهده گزارش ها در مورد ظرفیت و میزان استفاده از دستگاه
  • نظارت بر اطلاعات ذخیره سازی

این برنامه با ارائه قابلیت استفاده از یک رابط عمومی برای کنترل و مدیریت VMware vSphere و استوریج های HPE سبب صرفه جویی در زمان و منابع شده است.

HPE OneView  برای VMware vCenter با سرور مدیریت vCenter و نرم افزار vSphere Client مربوط به VMware ادغام شده است.   VMware vCenter تنها نقطه مدیریت برای محیط های مجازی VMware است و می تواند دربرگیرنده  دربرگیرنده اکثر پیکربندی های مستقل یا مبتنی بر خوشه vSphere باشد. مدیر محیط مجازی با استفاده از نرم افزار vSphere Client به قابلیت های مدیریتی  vCenter دسترسی دارد.

به منظور برقراری ارتباط و ثبت شدن با vCenter، نرم افزار HPE OneView قابلیت نصب شدن بر روی سرور مدیریتی و یا قابلیت نصب شدن بر روی یک ماشین مجازی را دارد. بعد از ثبت HPE OneView کلیه کلایتن های متصل به vCenter توانایی استفاده از این نرم افزار و دسترسی به آن را دارند.

به منظور دسترسی به اطلاعات دستگاهای ذخیره سازی، نرم افزار HPE OneView می تواند براساس شیء VMware انتخاب شده در درخت ناوبری vCenter چند روش مختلف را ارائه دهد. کاربران به منظور مشاهده و دیدن جزییات مختلف مربوط به شیء یا اشیاء انتخاب شده از این روش های مختلف مشاهده جزییات استفاده کنند که در ادامه توضیح داده شده اند

Cluster View( دید سطح خوشه):

اطلاعاتی را درباره استوریج HPE ایجاد شده در خوشه انتخاب شده نشان می دهد. این اطلاعات شامل فضای مصرف شده و خالی دستگاه ذخیره سازی در خوشه است. همچنین اطلاعاتی را درباره کل فضای ذخیره سازی تامین شده توسط خوشه و دیسک های مجازی آن را نشان می دهد. علاوه بر موارد فوق در این نوع مشاهده، مدیر ذخیره سازی می تواند اطلاعات نگاشت برای هر یک از ارایه های ذخیره سازی فیزیکی HPE که دیسک های ارائه شده در خوشه انتخابی را نشان می دهند نیز دریافت کند.

ESX Server (host) level View ( دید سطح سرور ESX)

ارائه دهنده اطلاعاتی درباره استوریج های ایجاد شده در میزبان انتخاب شده است و خلاصه ایی از اطلاعات مربوط به مقدار ذخیره سازی موجود و دردسترس میزبان و مقدارفضای ذخیره سازی که در حال حاضر توسط میزبان مصرف شده را نشان می دهد. این اطلاعات شامل دیسک های مجازی و فیزیکی، HBA، مسیرهای داده ایی( شامل نگاشت مجازی به فیزیکی و موقعیت تکرار کپی های راه دور و محلی ) است.

Virtual Machine View  (دید ماشین مجازی) : ارائه اطلاعاتی درباره میزان حجم فضای مصرفی توسط VM و فضای دردسترس برای VM ها. این نوع مشاهده، لیستی از ارایه هایی که فضای ذخیره سازی را در اختیار VM انتخاب شده قرار داده اند ارائه می دهد. همچنین در این دید اطلاعاتی درباره نگاشت به دیسک های ذخیره سازی فیزیکی و دیسک های مجازی، وضعیت تکرار های محلی و راه دور، مسیرهای داده اییو میزبانان و دیتا استورها را نیز نشان می دهد.

Datastore View  (دید دیتا استور) : ارائه اطلاعاتی درباره دیتا استورهای استفاده شده توسط VM یا ارائه اطلاعاتی درباره دیتا استورهای واقع شده بر روی میزبان فیزیکی انتخاب شده. اطلاعاتی که در این دید نشان داده می شوند شامل مقدار فضای تهیه شده و در دسترس برای دیتا استور است و شامل نگاشت به دیسک های ذخیره سازی فیزیکی و دیسک های مجازی، وضعیت تکرار های محلی و راه دور، مسیرهای داده ایی است.

موارد استفاده برای vSphere و استوریج HPE MSA

محصولات استوریج HPE MSA با VMware vSphere توانایی پیاده سازی و تحقق مجموعه ایی متنوع از مدل های تجاری و نیازهای کسبو کار پویا را دارند. موارد استفاده زیر یا سناریوهای جهان واقعی از این دو مفهوم برای تحقق و تامین نیازهای حیاتی کسب و کارهای مختلف ضمن به حداقل رساندن ریسک ها استفاده کرده اند.

محیط های رایانشی با ذخیره سازی های مجازی و فیزیکی

با توجه به بودجه عملیاتی، زمان و یا محدودیت های کارکنان، بسیاری از شرکت ها هنوز سیستم های اصلی خود را مجازی می کنند. تقاضای مشتری برای خدمات نیز می تواند بر مهاجرت و یا ارتقاء پروژه ها تاثیر بگذارد. در نتیجه بسیاری از کسب و کارها یک محاسبات رایانشی ترکیبی با سرورهای فیزیکی سنتی دارند که حجم کار و ذخیره سازی آنها را با سیستم های مجازی سازی به اشتراک می گذارد.   راه حل ذخیره سازی HPE MSA از نیازهای ذخیره سازی هر دو سرور فیزیکی و میزبان vSphere پشتیبانی می کند. همانطور که سیستم های بیشتری مجازی سازی و همپوشانی می شوند، HPE MSA  متناسب با نیازهای کسب و کار می تواند رشد کند و به مقیاس های متناسب با آنها تغییر کند.

شکل 28  تصویری از یک محیط رایانشی ترکیبی را نشان می دهد که در آن با استفاده از استوریج HPE MSA سیستم های فیزیکی وظیفه میزبانی از برنامه های کاربردی  وحیاتی  سیستم را بر عهده دارند و سیستم های مجازی نیز از برنامه های مجازی سازی شده  استفاده می کنند.

محیط رایانشی ترکیبی مجازی و فیزیکی

محیط رایانشی ترکیبی مجازی و فیزیکی

کلاشترهای چندگانه vSphere بر روی استوریج HPE MSA

تصویر 29 بهترین پیکربندی ممکن برای یک محیط خوشه بندی شده vSphere 5.x ، شامل چندین ولوم ذخیره سازی و LUN را نشان می دهد که برای مزبانان vSphere ارائه شده اند و به فرک دیتا استورهای VMFS فرمت بندی شده اند.

خوشه های چندگانه vSphere بر روی استوریج HPE MSA

خوشه های چندگانه vSphere بر روی استوریج HPE MSA

محیط های توریع شده vSphere

توسعه های  شعبه دفتر/ اداره راه دور (ROBO) برای توسعه سیستم های مختلف از رویکرد غیر متمرکز استفاده می کند. محیط های توزیع شده VMware vSphere  که روی چندین سایت قرار دارند می توانند نیازهای ذخیره سازی داشته باشند که از لحاظ هزینه ایی قابل پیش بینی نباشند. با در نظر گرفتن موارد فوق استوریج HPE MSA می تواند گزینه مناسبی برای پیاده سازی محیط های دفتری و اداره ایی راه دور باشد. در این صورت نرم افزار های پیش بینی سریع، نیاز به طرح ریزی ارایه را با ارائه برنامه ایی قوی، زیبا و کاربردی حذف می کندو به موجب آن مدیریان زمان زیادی را صرف مدیریت استوریج نمی کنند چرا که این کار توسط نرم افزارهای تعبیه شده به صورت خودکار انجام می شود و با رشد محیط مجازی، استوریج های بیشتری را به منظور پشتیبانی از آنها اضافه می کند.

محیط های توزیع شده vSphere

محیط های توزیع شده vSphere

محافظت از داده ها با تکنیک HPE MSA Remote Snap

استفاده از تکنیک های محافظت از داده بهینه و مطمئن به چالشی برای کسب و کارهای کوچک تا متوسط امروزی تبدیل شده است. ارایه استوریج HPE MSA و ویژگی Remote Snap ( ارایه دوگانه با محافظت آنی از داده و قابلیت تکرار داده ) آن می تواند رویکردی تحمل پذیر در برابر مخاطرات را ارائه دهد. ویژگی مبتنی بر تکرار Remote Snap و ارایه محور، با دو سیستم ذخیره سازی HPE MSA پیاده سازی می شود و سایتی تجاری با افزونگی و محافظت بی پایان از داده ها را فراهم می کند.

نرم افزار Remote Snap یک ویژگی اختیاری با قابلیت بازیابی داده ها از مخاطرات به وقوع پیوسته است که تکرار دسته ایی غیر همزمان سطح بلوکی داده را از یک ولوم ذخیره سازی موجود بر روی HPE MSA اصلی به ولوم ذخیره سازی ثانویه موجود بر روی همان سیستم یا سیستم جدا منتقل می کند. در پیاده سازی این تکنیک محافظت از داده از دو ذخیره ساز HPE MSA استفاده می شود که از طریق سویچ هایی که بر روی یک شبکه یا فیبر مشابه هستند به هم متصل می شوند.

 

محافظت از داده با HPE MSA Remote Snap

محافظت از داده با HPE MSA Remote Snap

 


بخش ششم این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟