آیا فن های Hot-Swap در سرورها هنوز مورد نیاز هستند؟

فن سرور اچ پی

Rate this post

فن سرور اچ پی

فن سرور اچ پی چیست؟

فن سرور اچ پی چیستبه عنوان بخشی از بررسی های خود، ما همیشه یک ویژگی سرور را برجسته می کنیم: طرفداران hot-swap. طرفداران به دلیل چند ویژگی قابل توجه موضوع داغ هستند.

فن سرور اچ پی ، همراه با هیت سینک و دیگر عناصر طراحی، ظرفیت خنک کنندگی و توانایی سرور برای رسیدگی به اجزای داغ را دیکته می کنند.

آنها همچنین می توانند تأثیر قابل توجهی بر ویژگی های محیطی مانند مصرف برق، لرزش و آکوستیک داشته باشند.

یک سوال رایج که سال ها پیش دریافت می کردیم این بود که آیا طرفداران در سرور قابل تعویض هستند یا خیر. این یک سؤال رایج شد که ما مرتباً در بررسی های خود به آن می پردازیم.

در طول چند ماه گذشته، من به طور معمول از نمایندگان هر فروشنده بزرگ سرور در مورد طرفداران سؤال می کردم. من از مشتریان بزرگ سازمانی و همچنین از چند نفری که روی سرورهای ابر مقیاس‌کننده «Super 7» کار می‌کنند، سؤال کرده‌ام. با وجود این بحث ها، من فکر می کنم ارزش شروع یک گفتگو در مورد طرفداران را دارد و اینکه آیا ما هنوز به طرفداران مبادله داغ نیاز داریم یا خیر.

همچنین بخوانید: نکات مهم هنگام خرید اولین سرور

چرا طرفداران Hot-Swap مهم هستند؟

Hot-Swapفن های Hot-swap تا آنجایی که چند سناریو مختلف را فعال می کنند بسیار عالی هستند. در درجه اول، اگر یک فن خراب شود، می توان فن را به راحتی تعویض کرد. این جمله معمولا درست است، اما عوامل بیشتری وجود دارد.

طرفداران معمولاً در سطح میانی سرورها یافت می شوند، مانند نمونه Lenovo از بررسی سرور Lenovo ThinkSystem SR650 2U:

یکی از فاکتورهای کلیدی این است که فرد باید شاسی را از قفسه بیرون بکشد، سپس یک درپوش را باز کند، سپس یک فن را تعویض کند. در همین حال، سرورهایی که به خوبی طراحی شده اند باید بتوانند به کار خود ادامه دهند، اما این همیشه مشخص نیست.

در طراحی دستگیره‌ها و کانکتورهای مختلف برای امکان‌پذیر ساختن Hot Swap دقت زیادی صورت گرفته است، اما هنوز هم برای دسترسی به پارتیشن فن باید سرور را به صورت فیزیکی جابجا کرد. اگر طول کابل و/یا بازوهای کابل مناسبی نداشته باشید، ممکن است در یک شاسی با یک فن با تعویض گرم مواجه شوید که در حین کارکرد کامل نمی‌تواند عملاً سرویس شود.

طرفداران Hot-Swapنمونه‌های دیگری از این که چرا ممکن است کسی بخواهد یک فن را تعویض کند، می‌تواند برای تمیز کردن باشد یا اگر سروری در حال ارتقا باشد، فن‌های با کارایی بالاتر را می‌توان به راحتی نصب کرد. این موارد گوشه‌ای هستند و اگر کسی در حال ارتقای CPU یا کارت‌های PCIe باشد، به هر حال سرور خاموش می‌شود و تعویض داغ را غیر ضروری می‌کند.

همچنین بخوانید: پاور سرور اچ پی

یک چیز قطعی است که فن‌های مبادله داغ برای آسان‌تر کردن سرویس‌دهی هستند. به خصوص در تنظیمات فن متراکم تر، داشتن قابلیت حذف سریع فن، اغلب در یک دست و با تلاش کم، می تواند به معنای کاهش بسیار زیاد زمان سرویس باشد. هنگامی که یک فن از کار می افتد، اگر محیط رک برای سرویس تعویض گرم طراحی شده باشد، می توان فن جایگزین را در کمتر از یک دقیقه تعویض کرد.

سوال او این است: آیا هنوز به طرفداران هات سوآپ نیاز داریم؟

پرونده ای علیه طرفداران Hot-Swap

فن سرور اچ پی

اگرچه حامل های خوب انسان را برای جنبه های طراحی مکانیکی هیجان زده می کند، اما همه چیز تغییر کرده است. فن ها یکی از معدود قطعات متحرک هستند، اگر نه تنها قطعات متحرک در سرورهای مدرن با فضای ذخیره سازی تمام فلش. آنها در واقع تنها قطعاتی هستند که موتور می تواند در سرورهای 100000 دلاری امروزی کار نکند.

از نظر تاریخی، طرفداران یکی از بخش هایی بودند که اغلب شکست می خوردند، اما این تغییر کرده است. موتورهای الکتریکی و فن های ساخته شده در اطراف آنها اکنون بسیار قابل اعتماد هستند. پیشرفت در مواد و ساخت منجر به قابلیت اطمینان عالی شده است، به ویژه در خارج از تجمع کننده های خارجی مانند ورود زباله ها به بخش چرخان.

فقط به این دلیل که فن قابل تعویض نیست، لزوماً سرویس آن را دشوار نمی کند. تعویض فن HPE ProLiant DL20 Gen10 چند ثانیه طول می کشد. به همین ترتیب، فن Dell Networking X4012 در زیر بیشتر از یک دقیقه طول می کشد تا از طریق پیچ های شاسی به آن برسد.

در سفرهایم از افرادی که سرور می‌سازند و مراکز داده بزرگ را اداره می‌کنند، می‌پرسم، طرفداران بسیار قابل اعتماد شده‌اند. به عنوان مثال، یکی از فناوری‌های مرکز داده در مقیاس فوق‌العاده به من گفت که آنها بیش از چند فن را در محل خود به عنوان یدکی نگه نمی‌دارند، زیرا به ندرت از کار می‌افتند.

ما شاهد طراحی سرورهایی مانند HPE ProLiant DL325 Gen10 و حتی Supermicro BigTwin هستیم که بررسی کردیم (تصویر بالا را ببینید) طرفداران hot-swap را رها کرده اند. وقتی می‌پرسم که آیا این پیکربندی در سمت سرویس مشکل داشته است، پاسخ این است که «نه، فن‌ها به ندرت از کار می‌افتند». در واقع، برخی از مشتریان پلتفرم‌های 2U4N خود را ترجیح می‌دهند، مانند گره‌های BigTwin که در بالا نشان داده شده‌اند، تا طرفداران روی گره‌ها داشته باشند. این به این دلیل است که سرویس دهی به کل گره، از جمله فن ها، آسان تر از جابجایی شاسی از قفسه به اندازه کافی برای رسیدن به فن های میانی است.

فن سرور اچ پیمعمولاً اگر از 20 تا 30 نفر چنین سؤالی بپرسم، حداقل یک مورد پرت می‌گیرم. حداقل، من یک بار با یک ماشین یک داستان حکایتی عالی از یک مشتری دریافت می کنم. همانطور که از اطراف پرسیدم، هرگز آن حکایت را دریافت نکردم. در عوض، اتفاق نظر این است که طرفداران به ندرت در سرورها شکست می خورند. آنچه که می‌گوید، این است که طرفداران در چند نسل گذشته بسیار قابل اعتماد بوده‌اند، زیرا ما حتی داستان‌های مربوط به روزهای Xeon E5 را نشنیده‌ایم.
کلمات پایانی

افزودن حامل ها و کانکتورهای ویژه به فن ها و مادربردها ممکن است بزرگترین هزینه برای هر گره نباشد. امروزه مهندسی برای طرفداران hot-swap بسیار عالی است. طرح‌های فروشندگان اصلی به راحتی قابل اجرا هستند و به راحتی کار می‌کنند. هزینه طراحی مکانیکی توسط چندین نسل از سرورها تقبل شده است.

 

ده سال پیش، زمانی که ما STH را راه‌اندازی کردیم، طرفداران hot-swap یک معامله بزرگ بودند. هر فروشنده ای طراحی عالی نداشت. خطر قریب‌الوقوع شکست طرفداران تا جایی وجود داشت که خوانندگان ما از ما می‌خواستند که در بررسی‌هایمان شکست طرفداران را برجسته کنیم.

اکنون سؤالاتی که ما می‌پرسیم برعکس است، آیا هنوز به طرفداران hot-swap نیاز است؟

 

فن سرور HPامروز هدف این قطعه این است که بپرسیم آیا جهان تغییر کرده است؟ آیا هنوز باید طرفداران hot-swap را در بررسی ها برجسته کنیم؟ آیا باید آنها را در دسته بندی رتبه بندی طراحی خود در نظر بگیریم؟

هر چه بیشتر در مصاحبه های غیررسمی وارد این موضوع شدم، زیرا هیچ کس نمی خواست داده های سخت را به اشتراک بگذارد، بیشتر بر این عقیده شدم که مبادله داغ لزوما مهم نیست. در عوض، فن ها باید به راحتی سرویس شوند. کانکتور استاندارد 4 پین PWM برای فن ها به خوبی کار می کند، اما در صورت رفتن به این مسیر، به سیستمی برای مدیریت کابل های فن نیز نیاز است. شاید پاسخ این باشد که ما به فن های hot-swap برای کمک به روبات ها در ساخت سرور به جای خدمات صحرایی نیاز داریم.

شخصاً، من فکر می کنم که ما به یک استاندارد جدید برای فاکتورهای شکل فن نیاز داریم تا تولید کنندگان سرور بتوانند به راحتی نصب خود را خودکار کنند و تولید کنندگان فن می توانند تولید را استاندارد کنند. فن ها برای مدت طولانی دوام می آورند و یکی از قابل استفاده ترین قطعات در سرورها هستند، به خصوص با توجه به قابلیت اطمینان آنها. حرکت به سمت استانداردی در میان سرورها که نصب و سرویس دهی آن آسان باشد، به صنعت کمک می کند تا در طولانی مدت پایدارتر شود.

البته، اگر نظری دارید، در زیر یا در انجمن‌های ما که محل بهتری برای این بحث است، صحبت کنید. من مطمئن هستم که مردم حکایت هایی در مورد خرابی فن در سرورهای مدرن یا نظراتی در مورد چگونگی تکامل فناوری خنک کننده دارند.

منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟