سرور HPE ProLiant ML350 Gen10

Rate this post

بنام خدا

باید یک مقاله‌ی  دیگر و نگاهی دیگر بر یک ابرقدرت دیگر در خدمتتان خواهیم بود. این بار برعکس مطالب قبلی سروری که مورد بررسی قرار خواهیم داد سری های ایستاده  یا تاور هستند که برای شرکت هایی که نمیخواهند اتاق سرور یا محیط اختصاصی برای سرور داشته باشند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. سرورهایی بزرگ با کیس هایی غول ییکر که کم هم بی سر و صدا نیستند ولی میتوانید در یک اتاق بگذارید که با سایر کارمندان هم ردیف گردد ولی قیمت این بسیار گران.

سرور های ایستاده سری ها و مدل های متفاوتی را نیز دارا هستند ولی معروف‌ترین این مدل‌ها را می توان سری  HPE ProLiant ML350 Gen10 سرور  بیان کرد که در نوع خود پرفروش ترین سرور واردانی تاور از برند اچ پی ای میباشد.

توضیحات کلی در مورد سرور HPE ProLiant ML350 Gen10

بخشی از بازار وجود دارد که به عنوان سرور کیسی دو سوکت یعنی با قابلیت نصب دو عدد سی پی یو  تعریف شده است که می تواند در یک قفسه یا کمد یا زیر میز نیز نصب شود و سرویس دهی بکند. این سرورها تمایل دارند خدمات و ذخیره سازی را در دفاتر شعبه راه دور که در آن رک ها در دسترس نباشند، اجرا کنند.

در جریان هستید که معمولا در بانک ها یی که بیشتری کارایی را دارا هستند شما دیتاستنر مرکزی رو در مرکز شهر یا کشور نصب مکنید بالطبع نمایندگی ها و شعب شهرستان هم دارای سروی باشند که بتوانند با مرکز تبادل اطلاعات داشته باشند که در اینجا ما سرور های ایستاده یا رک مونت رو برای اینکار معرفی مکنیم.

این دقیقا همان جایی است که HPE ProLiant ML350 Gen10 وارد بازی می شود . در HPE ProLiant ML350 Gen10، ما می خواهیم نشان دهیم که چگونه این سرور دوگانه Intel Xeon Scalable نیازهای آن بازار را برطرف می کند.

 

سرور HPE ProLiant ML350 Gen10

HPE ProLiant ML350 Gen10 یک سرور بزرگ است.واقعا هم بسیار بزرگ هست  ما دستگاه را در پیکربندی برج آزمایش کردیم و متوجه شدیم که به طور قابل توجهی بزرگتر از HPE ProLiant ML110 Gen10 است که بررسی کردیم. این برای این هست که این کیس بزرگ فضای اضافی با قابلیت های محاسباتی، حافظه، ذخیره سازی و PCIe بیشتر داشته باشید که در زیر که در این بررسی به آنها اشاره خواهیم کرد.

البته تمام این موارد برای ان هست که شما کارت های گرافیگ بزرپتری برد های کاربردی بزرگترین هارد های بیشتر ی نیز بر ر وی این سرور بتوانید نصب کنید و از ان استفاده بکنید البته یادم هست که یکی از کارخانجات استان اصفهان به دنبال کیسی بود که بتوانید کارت بزرگی رو داخل ان نصب کند که توانست با این کیس به اون منظور و هدف خود برسد

نمای کلی سرور HPE ProLiant ML350 Gen10

 

نمای کلی سرور HPE ProLiant ML350 Gen10

وقتی پنل جلویی HPE ProLiant ML350 Gen10 را می بینید، بلافاصله متوجه می شوید که چقدر متخلخل است. این طراحی قاب باعث می شود هوا در داخل شاسی جریان داشته باشد. توجه داشته باشید، به عنوان یک بهینه سازی هزینه، این قاب برخلاف سرورهای پیشرفته HPE گنجانده شده است. این مهم است زیرا همچنین بسیار کاربردی است.

یه در میزاره میگه این خیلی مهم هست اخه این اچ پی ای ما رو چی فرض کرده در هست دیگه هوا چطوری میخواد بیاد و بره خوب نزارش قیمتش رو بیار پایین‌تر .

در پشت آن قاب، ما یکی از سه قفس را داریم که دارای یک محفظه درایو 2.5 اینچی SFF است. HPE دارای طراحی ماژولار است که به پیکربندی های مختلف ذخیره سازی از جمله درایوهای LFF 3.5 اینچی نیز اجازه می دهد. که داخل سرور نصب گردند این دیگه اختیار شما میباشد و می توانید آن رو جابجا کنید ولی زیاد هم به درد نمیخورد.

 

HPE پیکربندی‌های درایو مختلفی دارد، اما می‌توان نمودار HPE از یک شاسی درایو SFF 24×2.5 اینچی کاملاً پرجمعیت را در زیر مشاهده کرد.

 

 

فضای ذخیره سازی سرور HPE ProLiant ML350 Gen10

 

اینهمه هارد من واقعا جایی داخل ایران ندیدم که این نوع سرور کارایی داشته باشد معمولا اصلا امنیتی هم نیست این همه دیتا رو داخل سرور نگهداری کنید و در شعبه یا شهرستان داخل محیط کاری این یعنی یک دنیا دیتا و اطلات با تجربه ای که من در این زمینه دارم این کانفیگ با این همه هارد رو سرور ام ال 350  یک اشتباه هست تمام تلاش های ما این هست که امنیت دیتا رو بالا ببریم ولی از طرف دیگه به کاربر یا مشتری اجازه میدیم این همه هارد رو روی سرور کیسی اونم تو جای شلوغ نصب کند اشتباه بسیار نابخشودنی .

ما یک ثانیه وقت می گذاریم تا قسمت مورد علاقه مان از سرور، قاب قاب جلویی را توضیح دهیم این قسمت تو مقاله بود من هم دیدم ترجمه نکنم خیانت در انتقال مطلب هست ولی بنظرم من انچنان هم مبحث مهمی نیست یکسری توضیحات درباره نحوه کار پنل ها و باز و بسته کردن قاب و کیج هارد ها میباشد برای آزاد کردن پنل جلویی، باید پانل کناری را جدا کنید. سپس باید این اهرم را به سمت بالا فشار دهید و قاب جلویی دور می‌شود. اگر از نمای بیرونی به سرور نگاه می کنید، این قفل قابل مشاهده نیست. این امر خدمات رسانی را به طور غیر ضروری پیچیده می کند. ما این بازخورد را به تیم HPE دادیم و آنها گفتند که برای نسل‌های آینده آن را بررسی خواهند کرد. این یک خرده کوچک است، اما اگر به منبعی غیرفنی برای سرویس دهی به سرور در زمینه تعمیر و نگهداری اضطراری نیاز دارید، می تواند مهم باشد.

لپ مطلب این هست که روی در بیرونی سرور قفل گزاستن که همنطوری هر کی از راه رسید در ش رو باز نکنه و هارد های دسترسی نداشته باشد بهش و نظر نویسنده این هست که نباید قفل باشد و هر ننه قمری اومد بتونه به هارد ها دسترسی داشته باشد اخرش هم زده این یک مشکل کوچک هست ما به تیم شرکت اچ پی ای منتقل کردیم والله خسته نباشید زحمت کشیدید همنطوری سرور رو وسط دفتر نصب کنیم بی قفل اینها من حالا بیرونی ها و دزد ها رو کاری ندارم ولی پرسنل خود شرکت اونقد دست مکنن تو هارد ها که دستگاه میترکه از نظر بنده نه تنها یک قفل باید دوتا هم بیشتر روش نصب کنن الیته اینجا اینطوری هست من خارج کشور رو نمیدونم.

البته بگویم این بنده خدا نظرش این هست که ممکن هست دستگاه مشکلی داشته باشد برای تعویض هارد یا باز کردن کیس کلید نباشد نیروهای فنی به مشکل می خورند ولی باز هم نه زیاد مهم نیست

مشخصات پشت سرور

 

ما می خواهیم به عقب سیستم خود حرکت کنیم. در اینجا می‌توانید یک پیکربندی ورودی/خروجی نسبتاً استاندارد سرور را ببینید. دو پورت USB 3.0، یک پورت VGA و یک پورت سریال وجود دارد. پنج پورت شبکه، چهار پورت 1GbE برای شبکه های استاندارد و یک پورت مدیریت اختصاصی iLO 5 وجود دارد. در مقابل HPE ProLiant ML110 Gen10 تنها دو درگاه 1GbE برای شبکه و یک پورت مدیریت دارد.

از نظر من  اینکه نویسنده اومده سرور 350 را با سری 110 مقایسه کرده اصلا درست نیست این سرور دقیقا عین سرور دی ال 380 جی 10 هست دیگه نیازی نیست اینهمه مقایسه کردن .

یکی از ویژگی هایی که غیرمنتظره بود، یک DisplayPort است که می توانید در سمت راست تصویر بالا مشاهده کنید.

ما می‌خواهیم در یک ثانیه اسلات‌های PCIe را لمس کنیم، اما می‌خواهیم شاسی را باز کنیم و به الگویی که ممکن است متوجه آن شده‌اید اشاره کنیم: برچسب‌گذاری. این سرورهای برج اغلب در تاسیسات کوچکی از یک تا تعداد انگشت شماری سرور در دفاتر، فروشگاه‌های خرده‌فروشی یا تنظیمات پیشرفته SOHO قرار دارند. خدمات می تواند از طریق پرسنلی غیر از کارکنان آموزش دیده فناوری اطلاعات انجام شود. HPE با برچسب گذاری سیستم های خود کار بسیار خوبی انجام می دهد، به طوری که شخصی که در جلوی دستگاه تلاش می کند یک کار را انجام دهد، قبل از شروع کار، یک نقشه اولیه داشته باشد. در داخل HPE ProLiant ML350 Gen10، نقشه ای از مادربرد جلو، پشت و داخلی سرور را می بینیم. این چیزی است که سرورهای جعبه سفید اغلب نادیده می گیرند و در این فضا یک متمایز کننده است.

 

 

 

بافل هوا در ProLiant ML350 Gen10

با نگاهی گذرا به داخل، HPE از یک سیستم بافل هوا در ProLiant ML350 Gen10 در مقابل بافل های دوگانه در ML110 Gen10 استفاده می کند. این به سرور اجازه می دهد حتی اگر پانل کناری برای دسترسی به درایو جلو برداشته شود خنک بماند. دو فن با کشیدن هوا روی هیت سینک ها، CPU و حافظه را خنک نگه می دارند. این یک بافل واضح با برچسب هایی برای نحوه حذف آن و همچنین برچسب زدن شکاف های حافظه در زیر است. می توان موضوع برچسب زدن را به وضوح در سراسر شاسی مشاهده کرد.

 

بافل هوا در ProLiant ML350 Gen10

شاسی برای قرار دادن اجزایی مانند واحد پشتیبان باتری HPE SmartArray برای کنترلر SAS3 سرور در اینجا طراحی شده است. HPE دارای حذف بدون ابزار است و با بافل های هوا یکپارچه شده است.

 

 

در اینجا یک نمای کلی از شاسی با بافل های هوا حذف شده است. همانطور که می بینید، این سرور با قطعات و یک مادربرد سفارشی پر شده است تا به این سرور برج کمک کند تا به عنوان یک توسعه دهنده سرورهای ProLiant rackmount سنتی عمل کند.

 

از منظر CPU و حافظه، سرور از طیف گسترده ای از پردازنده های نسل اول و دوم Intel Xeon Scalable پشتیبانی می کند. هر سوکت CPU توسط یک مجموعه کامل از دوازده DIMM احاطه شده است. این حداکثر پیکربندی برای پلتفرم فعلی LGA3647 اینتل است.

 

در سرور نیز می‌توانیم ویژگی‌های آشنای ProLiant مانند اسلات کارت SD و مهم‌تر از آن یک اسلات کارت HPE SmartArray میزانسن را ببینیم. در HPE ProLiant ML350 Gen10 یکی از همان SAS3 HBA ها و کنترلرهای RAID مانند سرورهای rackmount استفاده می کند و این کار را بدون پر کردن یک اسلات ورودی/خروجی عقب با ارزش انجام می دهد.

اسلات های PCIe در بالا و پایین محفظه قرار دارند. HPE کار بزرگی را انجام می دهد و به وضوح تمام اسلات های PCIe را برچسب گذاری می کند، از جمله اینکه چقدر قدرت می توانند تحمل کنند، تعیین PCIe 3.0 و تعداد خطوط موجود در آنها.

اینطوری دیگه کاربر عادی هم می تواند با سرور کار کند.

 

HPE ProLiant ML350 Gen10 PCIe Set 1

چهار اسلات در بالا و پایین قسمت CPU و حافظه قرار دارند. با استفاده از کیت های انرژی و خنک کننده اضافی، حتی پردازنده های گرافیکی را می توان در این سرور برای یادگیری عمیق و وظایف هوش مصنوعی تجهیز کرد.

سیستم آزمایشی ما از اتصالات SAS3 از یک کنترلر HPE SmartArray RAID استفاده می‌کند، اما پورت‌های SATA نیز از مادربرد موجود است. هر پورت SFF-8087 دارای چهار خط SATA III از Intel Lewisburg PCH است. اگر از نرم‌افزار RAID و درایوهای 3.5 اینچی LFF استفاده می‌کنید، این می‌تواند به کاهش قیمت اولیه خرید و همچنین کاهش مصرف انرژی کمک کند. برخی از فروشندگان از آرایه بزرگی از کابل های SATA 7 پین استفاده می کنند که با نصب چهار یا هشت کابل، مدیریت آن دشوارتر می شود.

در واقع دو کانکتور SATA III 7 پین وجود دارد. یکی یک هدر خالی است در حالی که دیگری برای درایوهای نوری طراحی شده است. می توان مشاهده کرد که حتی یک جفت هدر USB Type-A (2.0 و 3.0) روی برد وجود دارد که برای برخی از مشتریان الزامی است.

در مرحله بعد، ما به مشخصات سیستم آزمایشی خود به همراه راه حل مدیریت iLO 5 نگاه می کنیم.البته این مورد را باید در کانال پیگیری کنید  ما قصد داریم قبل از پایان دادن به افکار نهایی خود، آن را با بررسی عملکرد و مصرف انرژی دنبال کنیم. البته اگر عضو کانال تلگرام شرکت ماهان شبکه ایرانیان باشید هر هفته سری جدید کانقیگ هایی که می توانید خرید کنید رو ما برای شما در انجا گزاشته ایم .

مشکل اساسی پورت های کم یو اس بی سرور های اچ پی

نظر یکی از مشتریان در مورد HPE ProLiant ML350 Gen10 سرور

من در مورد کیفیت سرورهای جدید HP شک دارم. ما این سرور را از جولای گذشته در سازمان خود داریم (یک مدرسه ایتالیایی) و پس از چند روز پورت سریال متصل به یو پی اس لگراند WHAD HE800 از کار افتاد. یو پی اس را با یک مشابه عوض کردیم و فقط بعد از تعویض مین برد سرور مشکل را حل کردیم، اما فقط برای دو هفته! به طور مرموزی، زمانی که ما نیاز به انجام چند کار تعمیر و نگهداری نیروگاه برق داشتیم، پس از سه ساعت خاموشی، با روشن کردن سرور متوجه شدم که پورت سریال دوباره شروع به کار کرد! اما فقط سه هفته کار کرد. هفته گذشته که از این موضوع خسته شدم، با وجود اینکه سرور دارای گارانتی است، یک آداپتور USB به پورت سریال 10 یورویی خریدم و اکنون UPS دوباره در حال ارتباط است. با توجه به هزینه سرور، انتظار نداشتم این مشکل پیش بیاد و به این شکل حل بشه (در ضمن این سرور فقط در پنل پشتی دو پورت USB داره که برای کیبورد و ماوس استفاده میشه، پس برای اتصال آداپتور من باید از یک پورت جلو استفاده کنم و در را باز بگذارم). فکر می کنم سرور بعدی که می خریم HP نخواهد بود.

این مشکل یواس بی رو می نمدانم کی میخواهد اچ پی ای حل کند واقعا در داخل ایران هم ما این مشکل را بسیار داریم

منبع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟