دستگاه ذخیره ساز 3PAR

قیمت سرور اچ پی-فروش سرور اچ -قیمت رم سرور

Rate this post

معرفی دستگاه ذخیره ساز 3PAR

نویسنده»مهندس علی بیزمارک 
مقدمه

مشتری ها امروزه نیاز به دستگاههای ذخیره سازی دارند که بتوانند قابلیت های جدید را ارائه دهد و منابع سخت افزاری زیادی را به هدر ندهد و همچنین از لحاظ مالی قیمت مناسبی داشته باشند. به همین منظور شرکت HP دستگاه ذخیره ساز 3PAR را به مشتریان خود پیشنهاد می دهد. این دستگاه تمامی نیازهای یک سازمان را در حوزه ذخیره سازی اطلاعات برطرف می کند و اساس طراحی آن نیز بر مبنای مجازی سازی می باشد.

تاریخچه شرکت 3PAR
شرکت 3PAR در سال 1999 در کالیفرنیا توسط 3 کارشناس سخت افزار با نام های Jeffery Price, Ashok Singhal و Robert Rogers تاسیس شد و نام PAR برگرفته از نام این افراد می باشد. در سال 2001 ، Rogers این شرکت را ترک کرد ولی تغییری در نام شرکت ایجاد نشد.
اولین دستگاه ذخیره ساز در سال 2002 تولید شد و رقبای مهم آنها در این تکنولوژی شرکتهای EMC, IBM, و Hitachi بودند. این شرکت پیشگام و برنده در زمینه Thin Provisioning لقب گرفته است که این تکنولوژی اولین بار در سال 2002 تولید شد و در سال 2003 نیز به مشتریان ارائه شد.
در سال 2007 این شرکت شعبه تحقیق و توسعه خود را در ایرلند شمالی افتتاح نمود و باعث گردید در همان سال قابلیت Virtual Domain معرفی شود. این قابلیت باعث افزایش امنیت ذخیره سازی اطلاعات برای شرکت هایی باشد که Storage کرایه می دهند مهمترین استفاده آن امروزه در Clouding می باشد.
در واقع این قابلیت باعث می شود دستگاه ذخیره ساز به فضاهای جدا از هم تبدیل شود و به مانند این است که چندین دستگاه ذخیره ساز کاملا جدا از هم داشته باشیم.
یکسال بعد این شرکت شعبه کشور هند خود را نیز افتتاح نمود که وظیفه پشتیبانی از مشتریان را بر عهده داشت.
در ماه مارس سال 2010 قابلیت Adaptive Optimization معرفی شد باعث صرفه جویی در هزینه های ذخیره سازی اطلاعات می شود و در دستگاههای ذخیره ساز ساخت کمپانی های دیگر با نام Dynamic Tiering معرفی شده است.
در ماه آپریل سال 2010 این شرکت به انتخاب مجله فوربس به عنوان چهارمین شرکت IT در زمینه گسترش و توسعه انتخاب شد.
در آگوست سال 2010 شرکت معظم Dell پیشنهادی برای خرید این کمپانی ارائه نمود که 7 روز بعد از آن HP نیز پیشنهاد دیگری ارائه نمود که نتیجه آن خرید این شرکت توسط HP با قیمت 2.35 بیلیون دلار گردید و در حال حاضر محصولات 3PAR با نام HP 3PAR به بازار ارائه می شود.
محصولات
شرکت HP امروزه دو سری از این تجهزات ذخیره سازی را ارائه می دهد که شامل سری های C و سری های V می باشد.
سری های C خود دارای مدل های 7200c,7400c,7440c و 7450c می باشد و سری های V شامل 10400 و 10800 میباشد.
هر کدام این سری های شامل Controller Node, Drive Cage و Physical Disk می باشد.

دستگاه ذخیره ساز 3PAR

دستگاه ذخیره ساز 3PAR

دستگاه ذخیره ساز 3PAR

دستگاه ذخیره ساز 3PAR
انواع مدل های 3PAR در شکل زیر نشان داده شده است.

مزیت های مهم 3PAR

• مهمترین مزیت رقابتی این دستگاه که باعث شده است نسبت به دستگاههای ذخیره ساز همرده خود در رتبه بالاتری قرار بگیرد این است که به غیر از پردازنده اصلی از پردازنده دیگری به نام ASIC استفاده می کند.

همانطور که در شکل بالا مشخص شده است در حال حاضر از Generation 4 این پردازنده استفاده می شود و باعث می شود پردازنده اصلی اطلاعات زیادی برای پردازش نداشته باشد و سرعت انتقال اطلاعات ذخیره سازی به مراتب بالاتر برود. در واقع دستگاه 3PAR دارای 2 پردازنده می باشدکه کارهای هرکدام با دیگری تفاوت دارد. برای افزایش سرعت ذخیره سازی، Meta Data وارد CPU اصلی می شود و سپس خود Data وارد ASIC می شود.
• مزیت دیگر این دستگاه استفاده همزمان از کنترلرها می باشد در واقع این دستگاه بصورتی طراحی شده است که بصورت واقعی Active/Active می باشد.

همانطور که در شکل فوق مشاهده می شود در دستگاههای قدیمی خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی هارد دیسک ها در واحد زمان صرفا از طریق یک کنترلر انجام می شود در صورتیکه در 3PAR در واحد زمان همه کنترلرهای می توانند به یک فضای مشترک دسترسی داشته باشند و در واقع خواندن و نوشتن بصورت Load Balance انجام می شود.
• قابلیت مهم دیگر این دستگاه Thin Provisioning می باشد. نکته حائز اهمیت این است که امروزه تقریبا تمامی Storage ها این قبلیت را پوشش می دهند ولی فرق مهم 3PAR با همه آنها این است که اینکار توسط پردازنده ASIC انجام می شود و بار روی پردازنده اصلی قرار نمی دهد و مزیت مهم دیگر این است که Reclaim کردن فضا بوسیله سخت افزار کنترل می شود و سیستم عامل و نرم افزار دخالتی در آن ندارند.

برای روشن تر شدن این مطلب نیاز می باشد از مثال زیر استفاده کنیم:
به عنوان مثال یک فضای 10 گیگا بایتی را در Storage ایجاد می کنیم و به یک سرور تخصیص می دهیم، این فضا با رشد دیتا می تواند حداکثر 40 گیگا بایت باشد ولی از طریق سیستم عامل 5 گیگا بایت از 10 گیگا بایت را پاک می کنیم، آیا دستگاه ذخیره ساز این 5 گیگا بایت را کم می کند؟ در واقع می توان اینگونه پرسید آیا Reclaim Space انجام می شود؟
در پاسخ باید گفت که 3PAR بوسیله نوشتن صفر بر روی هارد دیسک ها براحتی Reclaim Space را از طریق پردازنده ASIC انجام می دهد و فضای پاک شده را به دستگاه ذخیره ساز بر می گردند بدون اینکه پردازش اضافی به CPU اصلی اضافه شود.
• قابلیت Cage Availability
به این معنی است که دیتا روی 2 عددEnclosure مختلف نوشته می شود و چنانچه یک Enclosure دچار مشکل شود دیتا از روی Enclosure دیگر خوانده خواهد شد.
این تکنولوژی در شکل زیر نشان داده شده است.

ستگاههای ذخیره سازی; HP ProLiant Options ... در ابتدای کار که می خواستم در خصوص دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات مقاله بنویسم با توجه به

• همچنین قابلیت های دیگری نیز وجود دارد که لیست آنها در زیر آورده شده است:
– Persistent Port
– Cache Persistent
– System Wide striping
– Mix workload support
– Virtual domain
– Self encrypting drive
– Adaptive flash cache
– Deduplication
– File services persona
نرم افزارهای مدیریتی وسیستم عامل
برای مدیریت این دستگاه می توان از 3 کنسل مدیریتی زیر استفاده نمود:
– Management Console (MC)
– Storeserve management console (SSMC)
– Command line interface (CLI)
کنسل SSMC جدیدترین کنسل مدیریتی دستگاه می باشد که با توجه به موفقیت شرکت HP در زمینه نرم افزار HP OneView، کنسول مدیریتی جدید مبتنی بر HP OneView می باشد.
همچنین این دستگاه دارای یک سیستم عامل می باشد که به آن Inform گفته می شود و در حال حاضر ورژن 3.1.3 برروی دستگاهها وجود دارد. برای راه اندازی دستگاه نیز به یک Smart Start و Service Processor نیاز داریم.
این دستگاه دارای License های مختلفی برای استفاده از تمام قابلیت های آن می باشد که می توان License های زیر را نام برد.

– Replication suite
– Security suite
– Data optimization suite
– Reporting suite
– Operating system suite
– Application suite for vmware
– Application suite for oracle
– Application suite for SQL
– Application suite for MSExchange server
توجه به این نکته ضروری می باشد که بعضی از این License ها همراه با خرید دستگاه به مشتری ارائه خواهد شد و هزینه دیگری گرفته نمی شود لذا در هنگام خرید باید دقت شود که License ها بصورت جداگانه فروخته نشود.

قيمت سرور اچ پي HP ProLiant ML370 G9 High Performance - Xeon 5150 2.66 GHz, قيمت سرور اچ پي HP ProLiant ML370 G9, قيمت سرور اچ پيHP ProLiant DL785 G9 Base - Opteron 8431, HP ProLiant DL180 Gen 9, HP ProLiant DL160 Gen 9, HP ProLiant BL460c Gen 9, HP ProLiant ML350 Gen9 tower, HP ProLiant ML350 Gen9 rack, HP ProLiant Gen9 Family, HP ProLiant DL380 Gen 9, HP ProLiant DL360 Gen 9, HP Apollo 6000 System, HP Apollo 8000 System, HP DDR4 SmartMemory, HP Integrated Lights-Out Portfolio, HP ProLiant BL460c Gen9, HP ProLiant DL160 Gen9, ProLiant DL180 Gen9, HP ProLiant DL360 Gen9 HP ProLiant DL380 Gen9, 9 HP ProLiant ML350 Gen 9, 9 HP Smart Storage Solutions for HP ProLiant Gen9, HP ProLiant DL380p G9, HP ProLiant DL360p G9, HP ProLiant DL380e G9, HP ProLiant ML370 G9, HP ProLiant ML350 G9, HP ProLiant ML110 G9, HP Solid State Drives, HP SATA Hard Drives,

مقایسه 3PAR با دستگاه ذخیره ساز EMC

اموزش سرور های HP

– عملکرد بهتر در زمینه Thin Provisioning
همانطور که در متن مطلب آورده شده است در 3PAR از پردازنده ASICبرای اینکار استفاده می شود در حالی که در VNX ها بوسیله نرم افزار اینکار انجام می شود که باعث می شود بار بیشتری بر روی پردازنده اصلی قرار بگیرد.
– بهینه سازی RAID
در 3PAR هارد دیسک ها به قسمتهایی بنام Chunklet تقسیم می شود و سپس اطلاعات بر روی Chunklet ها نوشته می شود و باعث می شود در صورت بروز مشکل، عمل Rebuild با سرعت بالاتری انجام پذیرد در صورتیکه در EMC همچنین از Pool و Raid group استفاده می شود.
– کارایی سیستم
در EMC مدل VNX 5700 طبق تست های انجام شده مقدار IOPS بیشتر از 75000 در هر ثانیه تاکنون گزارش نشده است در صورتیکه در مدل 7000 دستگاه 3PAR تعداد IOPS گزارش شده 300000 عمل خواند و نوشتن در هر ثانیه می باشد.
– تعداد کنترلرها
شرکت EMC همچنان از دو کنترلر برای دستگاهها استفاده می کند در صورتیکه در سری 7000 دستگاه 3PAR می توان از 4 کنترلر استفاده نمود. همچنین با استفاده از قابلیت cache Persistent هیچ زمانی Write-Through فعال نمی شود در صورتیکه دستگاه EMC از این قابلیت استفاده نمی کند.
– مدیریت
تخصیص فضا و مدیریت دستگاه EMC بسیار مشکل می باشد در صورتیکه در 3PAR به ساده گی و در کمترین زمان ممکن می توان دستگاه را پیکربندی نمود
– End-To-End Solution
EMC برای پردازش اطلاعات و شبکه راه حلی ارائه نداده است ولی در HP به غیر از دستگاههای ذخیره ساز، سرور و تجهیزات شبکه نیز به فروش می رسد و باعث می شود دیتا سنتر یکپارچگی خود را حفظ کند.
ب پرسید و جواب ارائه شده را به دقت بررسی نمود.
چرابرای Snapshot و remote copy در دستگاه EMC نیاز به در اختیار داشتن فضا از ابتدا وجود دارد؟
چرا باید بصورت اختصاصی یک Spare Drive در EMC در نظر گرفته شود در حالیکه در 3PAR پخش می باشد؟
اگر یک کنترلر در VNX دچار مشکل گردد چه اتفاقی برای اطلاعات و عملکرد cache رخ می دهد؟
اگر یک Enclosure دستگاه VNX دچار مشکل شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

در انتها لازم بذکر است همانطور که ذکر شد این دستگاه دارای مزیت های پرشماری می باشد و در کنار آن نیز معایبی داشته که تقریبا تمامی آن برطرف شده است به عنوان مثال یکی از نقاط ضعف این دستگاه این بوده است که هارد دیسک های SAS را Support نمی کرد که امروزه این مشکل برطرف شده است.
برای دریافت اطلاعات و جزئیات بیشتر و همچنین هماهنگی برای ارائه حل می توانید با شماره های شرکت تماس بگیرید

نویسنده»مهندس علی بیزمارک 

 

تصاویر زیر از مقاله ای جداگانه برداشته شده که میتوانید از لینک های زیر مطالعه فرمایید.

لینک دو     لینک یک

وئيچ Cisco , نمايندگي فروش Cisco , فروش Cisco,فروش nas hp , فروش nas storage hp , فروش nas hp storage , فروش nas server , فروش nas , فروش san storage , فروش san , فايروال , يو تي ام , امنيت شبکه , دوره هاي شبکه , امنيت داده , فيري گيت , نمايندگي فروش فورتينت , هارد g3

استعلام قیمت سرور

خرید سرور HP

 

استعلام قیمت سرور

قيمت سرور اچ پي HP ProLiant ML370 G9 High Performance - Xeon 5150 2.66 GHz, قيمت سرور اچ پي HP ProLiant ML370 G9, قيمت سرور اچ پيHP ProLiant DL785 G9 Base - Opteron 8431, HP ProLiant DL180 Gen 9, HP ProLiant DL160 Gen 9, HP ProLiant BL460c Gen 9, HP ProLiant ML350 Gen9 tower, HP ProLiant ML350 Gen9 rack, HP ProLiant Gen9 Family, HP ProLiant DL380 Gen 9, HP ProLiant DL360 Gen 9, HP Apollo 6000 System, HP Apollo 8000 System, HP DDR4 SmartMemory, HP Integrated Lights-Out Portfolio, HP ProLiant BL460c Gen9, HP ProLiant DL160 Gen9, ProLiant DL180 Gen9, HP ProLiant DL360 Gen9 HP ProLiant DL380 Gen9, 9 HP ProLiant ML350 Gen 9, 9 HP Smart Storage Solutions for HP ProLiant Gen9, HP ProLiant DL380p G9, HP ProLiant DL360p G9, HP ProLiant DL380e G9, HP ProLiant ML370 G9, HP ProLiant ML350 G9, HP ProLiant ML110 G9, HP Solid State Drives, HP SATA Hard Drives,

c03579062

 

دستگاه ذخیره سازی hp

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟