Rate this post

چرا باید RAID کنیم؟

سوالی که بسیاری دوستان در برخورد اولیه با ان روبرو میشوند مد نظر داشته باشید که بسیاری از سرور های موجود در بازار از RAID سخت افزاری ساپورت میکنند و این قابلیت را به شما خواهند داد که این سرور ها را بدون هیچ دردسری RAID کرده و برای نصب OS اماده کنید.

مرسوم ترین و مناسب ترین سطح RAID، یا به عبارتی یک RAID همه جانبه، سطح ۵ است، RAIDی که بلاک های داده را در میان تمام دیسک های موجود در یک آرایه stripe کرده یا ریز ریز می کند (برای حداقل ۳ دیسک تا حداکثر ۳۲ عدد دیسک این کار را انجام میدهد، در واقع حداقل باید ۳ دیسک داشته باشید تا بتوانید RAID 5 را راه اندازی کنید)، RAID 5 همچنین داده parity (نوعی داده است که همزمان با نوشتن دیگر داده ها، به صورت منظم بر روی دیسک های دیگر نوشته می شود، مثل بکاپ گرفتن از اطلاعات با این تفاوت که در آن واحد و همزمان انجام میشود) را نیز میان تمام دیسک ها توزیع می کند (شکل ۵). در صورت بروز خطا و اشکال در یک دیسک، سیستم، داده parity را از دیسک های در حال کار خوانده و بلاک های داده ای که از دست رفته اند را مجددا می سازد.

ml310,dl380g9,dl380g8,dl380g7,سرورhp

ml310,dl380g9,dl380g8,dl380g7,سرورhp

عملکرد خواندن این RAID قابل مقایسه با RAID 0 است، با این تفاوت که تنها تاوانی که RAID 5 باید بدهد، مربوط به نوشتن می باشد، چرا که پیش از اتمام و تکمیل عملیات، باید هم زمان دو بلاک داده را پر کند، یکی مربوط به بلاک داده اصلی است و دیگری مربوط به داده parity.

در هر مجموعه RAID، parity به تنهایی به یک دیسک نیاز دارد، بنابراین ظرفیت قابل استفاده در این RAID همیشه یکی کمتر از تعداد کل دیسک های موجود در پیکربندی است. یعنی اگر مثلا ۳ هارد ۱ ترابایتی داشته باشید بعد از استفاده از RAID 5 ظرفیتی برابر با ۲۰۴۸ گیگابایت برایتان قابل استفاده خواهد بود و اگر ۶ هارد ۱ ترابایتی داشته باشید این ظرفیت معادل با ۵۱۲۰ گیگابایت خواهد بود و در واقع در هر دو حالت یکی از هارد ها برای ذخیره parity  رزرو خواهد شد و قابل استفاده نخواهد بود.

فروش سرور سرور HP, فروش سرور HP, فروش سرور اچ پي , سرور اچ پي , قطعات سرور قديمي HP , سرورهاي HP , قطعات سرور HP , تعمير سرور HP سرورml310,dl380g9,dl380g8,dl380g7,سرورhp,رمhp,هاردhp,نمایندگیhp,اورجینال,

ml310,dl380g9

اغلب در فایل سرورها، سرورهای ذخیره سازی عمومی، سرورهای پشتیبان گیری یا backup، جریان داده ای یا data streaming، و دیگر محیط هایی که نیازمند عملکرد خوب بوده اما در عین حال محدودیت های هزینه ای نیز دارند، استفاده می شود. توجه کنید که بدلیل عملکرد ضعیف نوشتن تصادفی یا random write، این RAID برای پایگاه داده (Database) برنامه های کاربردی (Application) مناسب نیست.

HP ProLiant DL580 Gen9

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟