مروری بر نسل 8ام سرور HP مدل پرولینت سری DL380p

DL380P Gen8

Rate this post

مروری بر نسل 8ام سرور HP مدل Proliant سری DL380p

در توسعه محیط تست سازمانی، فضای ذخیره سازی مورد بررسی قرار گرفت، اما ما به دنبال بررسی نیاز مهمتر، یعنی دستیابی به جدیدترین نسل سرور ها (نظیر سرور HP سری DL380p Gen8) هستیم که نه تنها از دیدگاه فضای ذخیره سازی بلکه از دیدگاه کلی تر یعنی محیط شبیه سازی سازمانی مهم می باشد. همانطور که ما آرایه های بزرگتر و اتصالات داخلی سریع تر را تست می کنیم، به همین دلیل به سیستم عامل هایی مثل HP DL380p نیاز داریم تا بتوانند حجم بار کاری مورد نیاز را به این آرایه ها و تجهیزات مربوطه تحویل دهند. علاوه بر این از آنجایی که فضای ذخیره سازی PCIe به اندازه کافی قدرتمند هستند، از این رو جدیدترین شتاب دهنده های نرم افزاری برای حداکثر کردن گذردهی خود از نسل سوم PCIe استفاده می کنند. در نهایت، یک مولفه سازگار وجود دارد که در حال افزودن آن به محیط تست سازمانی هستیم، که تضمین می کند می توان نتایج را به وسیله انواع سیستم عامل ها محاسبه کرد. به همین منظور ما از نسل هشتم سرور HP مدل پرولینت سری DL380p در آزمایشگاه خود برای انواع سناریو های تست بهره می بریم که یک سرور دو طبقه (2U) است.

این محصول هم اکنون به صورت استوک در فروشگاه سرور دست دوم موجود می باشد . مشاهده جزئیات و قیمت

شاید برخی ها از بررسی سرور ها در وب سایت مربوط به فضای ذخیره سازی شگفت زده باشند، اما درک این مساله که پلتفرم محاسباتی تا چه اندازه به طور مستقیم و غیر مستقیم بر عملکرد فضای ذخیره سازی تاثیر دارد بسیار مهم می باشد. برای مثال در هنگام تست جدیدترین شتاب دهنده های نرم افزاری PCIe، برای دستیابی به ماکزیمم گذردهی لازم است تا مطمئن باشیم سرور های محاسباتی از نظر سازگاری سخت افزاری، مقیاس کارایی و گرسنگی آماده می باشند و حتی برخی مواقع از مولفه هایی نظیر اینکه مدیریت خنک سازی سرور ها به چه نحو می باشد چشم پوشی می شود.

اغلب سرور های دو طبقه برای توسعه PCIe از بورد های رایزر[2] استفاده می کنند و دانستن اینکه چه چیزی اسلات ها را تحریک می کند به اندازه خود اسلات ها مهم است. اگر یک اسلات PCIe 16 تایی بین سه اسلات به اشتراک گذاشته شده باشد، در مقایسه با حالتی که دو اسلات PCIe 16 تایی بین سه اسلات رایزر به اشتراک گذاشته شود عملکرد پایین تری را ارائه می دهد. همچنین نگاهی به نحوه استفاده درست تولیدکنندگان از تجهیزات داخلی سرور های 1U و 2U خواهیم داشت، به این دلیل که همه آنها نحوه ساخت مشابه ای ندارند. آیتم ها در این دسته متنوع هستند: از مدیریت کابل گرفته تا ویژگی های زیاد یکپارچه در مقابل کارت های افزودنی مورد نیاز، که سبب می شوند به جای اینکه از اسلات ها برای کارت های RAID یا LAN NICهای اضافی بهره برده شود، کل عملیات توسعه در اختیار کاربر نهایی قرار گیرد. حتی رویکردهایی که فروشندگان سرورها برای اداره مدل های قدیمی SATA / SAS اتخاذ می کنند هم بسیار متفاوت می باشد، مثلا تفاوتی بین یک رابطه ایده آل سرور/فضای ذخیره سازی و یکی رابطه کمتر مطلوب.

نسل 8ام سرور HP مدل پرولینت سری DL380p متشکل از دو سرور محاسباتی 2U، 2 سوکت است که از کنترلر هوشمند Array P420i RAID به همراه 2GB کش FBWC[3]، 5 اسلات توسعه PCIe 3.0، یک اسلات PCIe 2.0 و بسیاری از قابلیت های مدیریتی توکار بهره می برد. سرور ما سایز کوچک (SFF)[4] درایو های 2.5 اینچی SAS، SATA یا SSD را قبول می کند در حالی که برای دیگر مدل های این نوع سرور ها، سایز بزرگ (LFF) 3.5 اینچی هم موجود است.

مشخصات سرور ما (HP ProLiant DL380p Gen8)

  • اینتل زنون E5-2640 (6 هسته ای، پردازنده 50GHz، رم 15MB، 95W)
  • ویندوز سرور 2008، R2 SP1 64-Bit
  • Intel C600 Chipset
  • حافظه – 64GB (8 x 8GB) 1333Mhz DDR3 Registered RDIMMs
    • 768 GB (24 DIMMs x 32G 2R) Max
  • اسلات های PCI-Express
    • 1 x PCIe 3.0 x16
    • 1 x PCIe 3.0 x8
    • 1 x PCIe 2.0 x8 (x4 electric)
  • اترنت – 1Gb 331FLR Ethernet Adapter 4 Ports
  • درایو بوت – 600GB 10,000RPM SAS x 2 (RAID1)
  • حافظه bay – 8 x 2.5″ SAS/SATA hot swap
    • کنترلر هوشمند Array P420i
  • پورت های ورودی/خروجی
    • 7 x USB 2.0 (2 front, 4 rear and 1 internal)
    • 2 x VGA connector (front/rear)
    • Internal SD-Card slot
  • مدیریت
    • محیط کنترل داخلی HP
    • HP iLO 4، پایدار کننده انرژی مبتنی بر سخت افزار
  • فاکتور ظاهری (اندازه) – رک 2P/2U
  • انرژی
    • 460W Common Slot Platinum Hot Plug
  • گارانتی استاندارد HP – سه سال بعد از اولین استفاده تجاری
  • مشخصات کامل HP ProLiant DL380p

مشخصات سخت افزاری

مجموعه سرور های سری DL380p Gen8 از دو پردازنده خانواده اینتل زنون E5-2600، 5 اسلات PCI-Express 3.0، یک اسلات PCI-Express 2.0 (سه تا با CPU تک هسته ای، و 6 تا با CPU دو هسته ای) بهره می برند. پیکربندی رایزر استاندارد به ازای هر CPU به این شرح می باشد: شامل یک اسلات x16 PCIe 3.0، یک اسلات x8 PCIe 3.0 ، و یک اسلات x8 PCIe 2.0. همچنین می تواند تا دو کارت گرافیک 150W تک عرضی در دو پردازنده، دو رایزر به انضمام تغذیه برق اضافی را پشتیبانی کند.

هر سوکت پردازنده اینتل زنون E5-2600  شامل چهار کانال حافظه می باشد که هر کدام از سه DIMM پشتیبانی می کنند که در کل به ازای هر پردازنده 12 تا و به ازای کل سرور 24 DIMM وجود دارد. سرور های سری DL380p Gen8 از حافظه هوشمند اچ پی RDIMM، UDIMM، و LRDIMM تا ظرفیت 128GB در فرکانس 1600MHZ یا ماکزیمم ظرفیت 768GB پشتیبانی می کند.

HP FlexibleLOM پهنای باند 1G و 10G و فابریک شبکه (اترنت، FCoE و InfiniBand) را دارا می باشد و وقتی تکنولوژی آن در دسترس باشد مسیر بروزرسانی تا 20G و 40G را برآورده می سازد. HP ProLiant DL380p Gen8 یک پورت iLO اختصاصی و یک موتور مدیریت iLO که شامل تأمین هوشمند، مدیریت بدون عامل، سیستم سلامت فعال، و پشتیبانی از راه دور تعبیه شده را فراهم می کند. این معماری به کاربران امکان مدیریت DL380p را بدون استفاده از پورت اضافی از چهار 1GbE درون بورد فراهم می آورد.

مانیتورینگ و مدیریت

سیستم سلامت فعال HP سلامت و پیکربندی ورود به بخش مدیریت بدون عامل HP را برای سخت افزار مانیتورینگ و آلارم ها فراهم می کند. بهینه سازی خودکار انرژی وظیفه آنالیز را بر عهده دارد و به هشدار های دمای سنسور های داخلی آرایه HP ProLiant DL380p Gen8 پاسخ می دهد و می تواند مکان و وضعیت موجودی خود را به بخش کنترل داخلی HP به صورت سیگنال اعلام کند. کیفیت انرژی HP ProLiant DL380p Gen8 دارای ستاره استاندارد می باشد و از منبع تغذیه انرژی توان مشترک HP پشتیبانی کرده و امکان تامین سازگار انرژی در راه حل های HP را فراهم می آورد. اگر HP ProLiant DL380p Gen8 را با منبع تغذیه های اسلات مشترک Platinum Plus پیکربندی کنید، سیستم انرژی می تواند با مجموعه PDU های هوشمند شرکت ارتباط برقرار کند تا انرژی اضافی را به واحد توزیع توان اضافی وصل کند.

همچنین HP سه راهکار مدیریت ارتباط را برای سرور ProLiant DL380p Gen 8 ارائه می دهد: کنترل داخلی، محیط عملیات ماتریسی، و iLO. کنترل داخلی HP مدیریت زیرساخت را برای راه اندازی، مهاجرت، مانیتور، کنترل از راه دور و بهینه سازی زیرساخت ها از طریق یک کنسول مدیریت واحد فراهم می کند. نسخه های کنترل داخلی برای سرورهای مدیریت مرکزی لینوکس و ویندوز موجود هستند. راه حل مدیریت زیرساخت محیط عملیات ماتریسی  (Matrix OE)شامل تامین خودکار، بهینه سازی و مدیریت بازیابی زیرساخت محیط عملیات ماتریسی HP، ابر خصوصی HP و پلتفرم زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) می باشد.

پردازنده های مدیریتی iLO اچ پی، کنترل های سیستم را برای راه اندازه سرور، مانیتورینگ سلامت، کنترل انرژی و حرارت و مدیریت از راه دور مجازی سازی می کند. iLO اچ پی بدون هیچگونه هوشمندی نرم افزاری صرف نظر از وضعیت عملیات سرور ها عمل می کنند. توابع مدیریتی اصلی بورد سیستم، تشخیص و قابلیت های ضروری خاموشی سیستم همگی بر اساس استاندارد سرور های قفسه ای (rack)، برج (tower) و تیغه ای (blade) HP ProLiant Gen8 می باشند. قابلیت های پیشرفته مانند کنترل گرافیکی از راه دور کنسول، همکاری چند کاربره و ضبط/پخش مجدد ویدئو می توانند با iLO  پیشرفته اختیاری یا iLO  پیشرفته برای لایسنس های BladeSystem فعال شوند.

برخی از ویژگی های اصلی که با قابلیت های پیشرفته ILO فعال می شوند عبارتند از پشتیبانی از راه دور کنسول از طریق دسترسی به BIOS یا قابلیت های پیشرفته مانیتورینگ انرژی، برای اطلاع از اینکه در طول یک دوره معینی سرور چه میزان انرژی مصرف کرده است. سیستم ما از iLO پایه پشتیبانی می کند که به ما امکان می دهد از راه دور بتوانیم سیستم را روشن یا خاموش کنیم یا اینکه پشتیبانی از راه دور کنسول را فراهم می کند (به محض اینکه OS شروع به بوت شدن کند خاتمه می یابد). بسته به نحوه نصب، بسیاری از کاربران احتمالا بدون ویژگی های پیشرفته می توانند آن را دریافت کنند، اما هنگام اتصال سرور به محیط های گسترده، ویژگی های پیشرفته iLo واقعا می توانند مدیریت راه دور را ساده و موثر کند.

طراحی و ساخت

مدل طراحی سرور DL380p Gen8 ما طوری است که دارای یک کیت کشویی رک و بازوی مدیریت کابل با دو دسته می باشد. سیستم کیت کشویی دارای حفره های مربعی و دایره ای است که بدون نیاز به ابزاری می توان آن را راه اندازی کرد و همچنین محدوده تنظیم آن 24-36 اینچ می باشد و دارای اهرم های آزاد سازی سریع است. نصب روی رک های telco به کیت اضافه ای نیاز دارد. رک کشویی و بازوی مدیریت کابل با همدیگر کار می کنند و به مسئول IT اجازه می دهند تا بدون اینکه کابلی از سرور قطع شود، به راحتی DL380p را بیرون آورده و سرویس کند. خریداران می توانند DL380p بدون ریل یا با پایه اصطکاک بدون لغزش را خریداری کنند.

در جلوی DL380p یک پورت VGA و دو پورت USB وجود دارد. دستگاه ما دارای 8 SAS کوچک برای درایو هات پلاگ[5] می باشد. فضایی اختیاری هم برای درایو نوری در سمت چپ هات پلاگ ها وجود دارد. کاربران به راحتی با نگاه سریع به وضعیت LEDهایی که در جلو وجود دارد می توانند متوجه هر نوع اشکالی در سرور شوند یا مطمئن شوند که همه چیز به خوبی پیش می رود. اگر هیچ اتفاقی رخ نداده باشد چراغ های LED سیستم سلامت سبز رنگ می باشند. اگر خطایی رخ داده باشد، اما یک ویژگی افزونه امکان ادامه کار را فراهم آورده باشد در این صورت رنگ چراغ کهربایی خواهد بود. اگر خطا بحرانی باشد و سبب خاموشی سیستم شود، LED به رنگ قرمز می شود. اگر بدون خارج کردن رویه سرور خطا مشکل قابل حل باشد، چراغ LED خارجی سیستم سلامت روش می شود. اگر رویه باید خارج شود چراغ داخلی روشن می شود.

سطح جزئیاتی که HP در DL380p قرار داده بسیار چشمگیر است، اقلام بسیار ساده مثل جعبه های درایو که آژیر ها و بوق های خطر را دربر دارند. جعبه درایو شامل LED های گردان است که نشان دهنده وضعیت فعال دیسک می باشد، شاخص هایی که وضعیت روشن بودن درایو و حتی وقتی که یک درایو را نباید خارج کرد را به شما نشان می دهند. در زمان هایی که به نظر می رسد LED های تمام درایو های سخت یا SSD ها در وضعیت چشمک زدن هستند، HP سعی می کند کاربران تنها با نگاه کردن به جلوی سرور به اطلاعات بیشتری دست یابند.

اتصال از هر دو طرف، جلو و عقب DL380p قابل بررسی است. برای مدیریت آسان پورت های VGA و USB در هر دو طرف سرور وجود دارند البته هر دو پورت VGA نمی توانند به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرند. پورت های اضافی نظیر واسط سریال، و پورت های USB بیشتری هم در پشت سرور در راستای پورت های FlexibleLOM (در پیکربندی ما چهار 1GbE وجود دارد) و رابط iLO LAN وجود دارد. برای اینکه سرور ProLiant DL380p Gen8 سریعا بالا بیاید و اجرا شود، HP این سرورها را به طور استاندارد با یک کابل 6 پایه ای C-14 تا C13 برای استفاده با PDU درست می کند.

از نظر داخلی، HP تلاش زیادی کرده تا با وجود تعبیه کردن بیشتر ویژگی ها در فرم 2U کوچک، بتواند ارائه سرویس ProLiant DL380p Gen8 را آسان سازد. اولین چیزی که خریداران باید مدنظر قرار دهند کابل کشی است در واقع عدم وجود کابل کشی در داخل شاسی سرور. بسیاری از ویژگی های پایه آن یعنی هر چیزی که باید به سیستم برق رسانی وصل شود روی برد اصلی است. دیگر اقلامی که به شدت یکپارچه شده اند شامل کارت شبکه 1GbE پورت 4 FlexibleLOM 4-port و کنترلر آرایه هوشمند RAID P420i می باشد که بدون استفاده از هیچ کدام از اسلات های PCIe شبکه را اضافه کرده و اتصال را برقرار می کند. که به خریداران امکان می دهد همزمان DL380p  را تقریبا با تمام ویژگی ها پیاده سازی کنند و همچنان به اتصالات بسیار سریع شبکه نظیر 10/40GbE یا 56Gb/s InfiniBand دست پیدا کنند.

وقتی نیاز به راه اندازی سخت افزار جدید یا تعویض سریع خرابی باشد، خریداران یا بخش IT آنها از بخش های سرویس ابزار رایگان لذت DL380p خواهند برد. اصلا فرقی نمی کند که حافظه سیستم را تعویض کرده باشید، پردازنده را عوض کرده باشید یا حتی یک کارت افزودنی PCIe جدید را نصب کرده باشید، در هر صورت اصلا نیاز به پیچ گوشتی ندارید. همچنین HP درون پوشش درونی سیستم یک نقشه کامل سخت افزاری دارد  که شناسایی مولفه ها را در زمان تعویض آسان می کند.

 خنک سازی سرور HP DL380p Gen8

در اغلب شاسی های سرور، مدیریت خنک سازی و کابل ممکن است دست به دست بگردد. شاید شما با یک عملیات خنک سازی سریع مشکل را حل کنید اما یک رویکرد دقیق تر، خارج سازی کابل های داخلی است که می تواند مانع عبور جریان هوای مناسب جهت خنک سازی کارآمد و آرام گردد. HP عملیات یکپارچه سازی گسترده ای را انجام داده به گونه ای که اغلب کابل ها درون سرور می باشد که شامل کابل برق می شود یا کابل های مسطح را برای اتصالات داده در مقابل هم تعبیه کرده است. این مساله را می توان در یک کنترلر آرایه هوشمند P420i RAID مشاهده نمود که توسط کابل های مسطح mini-SAS به درایو جلویی وصل شده اند.

در واقع خنک سازی سرور فقط یکی از کار هایی است که می توان درون سرور انجام داد، اطمینان از عملکرد درست و قابلیت سرویس پذیری آسان دو آیتم مجزا می باشند. تمام تهویه هایی که روی HP DL380p تعبیه شده اند دارای اتصالات سریع هستند و در عرض چند ثانیه با خارج سازی درپوش آن قابل تعویض می باشند.

HP DL380p در بخش خنک سازی وظیفه اختصاصی جهت گردش جریان هوا به تمام مولفه های داخلی سرور را بر عهده دارد که شامل PCIe ها اضافه شدنی هم می باشد. کاربران از طریق بایاس می توانند میزان خنک سازی مرد نیاز را تغییر دهند که باید تمام تنظیمات پیش فرض را بازنویسی کنند و ماکزیمم جریان هوای مورد نیاز را درخواست کنند. اگر چنین چیزی اتفاق افتاد، مطمئن شوید که خرده ریز کاغذ در اطراف نباشد که در این صورت به دلیل مکش شدید به داخل کشیده می شود. در پیاده سازی سیستم تست ما شتاب سنج نرم افزاری PCIe نصب و راه اندازی شد و همین میزان خنک سازی یا اندکی افزایش آن برای اینکه همه چیز به خوبی به عملکرد خود ادامه دهند کافی می باشد.

راندمان انرژی سرور HP DL380p Gen8

HP تلاش کرد تا سرور هایی با بهره وری بالاتر تولید کند که می بینیم اینکار را با تمرکز و بهبود مولفه های کم توان که روی برد تعبیه شده اند انجام داده است. سرور ProLiant DL380p یک منبع تغذیه با راندمان بالا دارد و مدل ما مجهز به اسلات مشترک Platinum PSU با راندمان 94% می باشد.

اندکی انرژی هم به صورت گرما در فرآیند تبدیل AC به DC هدر می رود که به این معنی است که به ازای هر 100 وات انرژی که تغذیه می کند 94 وات به سرور می رسد که این مقدار برای مدل های قدیمی تر 75 وات یا کمتر بوده است.

نتیجه گیری

ما در زمان خود تقریبا هر برند معروف سرور، و حتی برخی از مارک های نه چندان معروف را بررسی کردیم. تنها ویژگی که سبب رونق HP Gen8 ProLiants شد این است که چقدر درست و هوشمندانه در کنار هم قرار گرفته اند. طرح بندی داخلی تمیز است، کابل کشی آن بسیار دقیق انجام شده است (یا اینکه به صورت کامل به مادربرد یکپارچه شده است) و حتی برد های رایزر PCIe از آخرین نسل کارت های حافظه PCIe را پشتیبانی می کنند. از دیدگاه فضای ذخیره سازی، مورد آخر بسیار کلیدی است به این خاطر که اگر سازمانی قصد دارد روی جدید ترین و بهترین تکنولوژی ذخیره سازی سرمایه گذاری کند، بهتر است که سرور از گذردهی مورد انتظار پشتیبانی کند.

در این بخش مروری جامع از سرور HP ProLiant DL380p ارائه شده است، و در بخش دوم تست های کارایی و سازگاری به وسیله مجموعه ای از آرایه های ذخیره سازی انجام می گیرد. با وجود اینکه اغلب درایو های SATA و SAS در هر سیستمی تقریبا عملکرد نسبتا یکسانی دارند، در جدیدترین فضا های ذخیره سازی PCIe، در فضای سرور اینها از هم جدا شده اند. منتظر بخش دوم بررسی ما باشید که این فضاهای ذخیره سازی و دیگر حوزه ها نظیر تنوع عملکرد چند سیستم عاملی را پوشش می دهد.

دسترس پذیری

قیمت سرور های نسل 8ام HP سری ProLiant DL380p از 5.500.000 تومان شروع شده و هم اکنون موجود می باشد. خرید آنلاین

[1] ProLiant

[2] riser

[3] Flash Backed Write Cache

[4] Small form factor

[5]  Hot plug: این اصطلاح برای دستگاههایی به کار می رود که می توان آنها را در حال فعالیت سیستم و بدون خاموش کردن آن به مجموعه اضافه کرد یا از سیستم جدا کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟