پیکر بندی استوریج های ( دستگاه ذخیره سازی اطلاعات) HPE MSA و بهترین روشها برای به کار گیری آنها در VMware vSphere (بخش ششم)


Rate this post

بخش اول این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .

بخش دوم این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .

بخشسوم این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .

بخشچهارم این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .

بخشپنجم این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه کنید .

 

متن کامل این مقاله را از اینجا دانلود کنید .


بازیابی چند سایتی از مخاطرات

راه حل  VMware Site Recovery Manager ، یک دیتا سنتر مجازی را به منظور بازیابی از مخاطات تامین می کند.هنگامی که این گزینه به همراه ارایه های استوریج HPR MSA برای افزونگی و تکرار داده پیاده سازی می شود، SRM به دستیاری با ارزش برای کسب و کارهایی که دارای نیاز حداقل خرابی هستند تبدیل می شود. VMware vCenter SRM از HPE MSA SRA برای آزمایش سناریوهای DR و ایجاد برنامه های بازیابی متفاوت استفاده می کند.  قبل از اجرای VMware SRM باید HPE MSA Snapshot های دلخواه روی آرایه HPE MSA ایجاد شود. HPE MSA SRA از ویژگی Remote Snap که از HPE MSA پشتیبانی می کند استفاده می کند. این ترکیب پایه و اساس راه حل SRM را فراهم می کند.

بازیابی چند سایتی از مخاطرات

بازیابی چند سایتی از مخاطرات

 

به منظور داشتن مجوز برای فعال سازی ویژگی تکرار و محافظت از داده، آداپتورهای تکرار ذخیره ساز HPE MSA نیاز مند به داشتن ارایه استوریج هستند.

خلاصه و مزایا

آرایه ذخیره سازی HPE MSA یک معامله استثنایی برای هر کسب و کار است. ویژگی های غنی ارائه شده در این استوریج آن را به گرینه ایی مناسب برای استفاده در سازمانها مبدل کرده است و می توان از آن به عنوان  یک راه حل بسیار جذاب و مطمئن برای انجام کارهای ذخیره سازی نام برد. همچنین این استوریج قابلیت رشد و مقیاس پذیری را نیز دارد و می تواند با رشد نیازها و تقاضای کاربران و نیازهای ذخیره سازی با اضافه کردن ارایه های بیشتر ذخیره سازی با شرایط جدید خود را تطبیق دهد.

گزینه هایی نظیر ارتباطات SAS ، iSCSI و فیبر کانال با سیاست های چند مسیری مبتنی بر Round Robin ، استوریج HPE MSA را به گزینه ایی بسیار مناسب برای پشتیبای از محیط های تست و توسعه تا راه حل های تمام تولیدی vSphere تبدیل کرده است. مخزن ذخیره سازی ارایه ایی، گروه های دیسک و ولوم های مجازی ULP ویژگی های VMware مربوط به محیط های vCenter و vSphere را تکمیل کرده است. کلیه این ویژگی ها در ترکیب با سرویس های تکرار و محافظت از داده میتنی بر ارای های HPE MSA سبب به وجود آوردن ارایه استوریج بسیار قوی برای محیط های VMware vSphere شده است.

هنگام پیروی از این بهترین شیوه ها و توصیه های پیکربندی، ذخیره سازی HPE MSA بخشی جدایی ناپذیر از هر راه حل فناوری اطلاعات خواهد بود زیرا باعث می شود که مدیریت ذخیره سازی آسان شود.

 

ضمیمه A

به روز رسانی نرم افزار HPE MSA

هنگام به روز رسانی سیستم عامل خانواده آرایه ذخیره سازی  HPE MSA ، توصیه های زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

  1. قبل از انجام ارتقاء از وجود نسخه پشتیبان کامل اطمینان حاصل کنید.
  2. قبل از ارتقاء سیستم عامل، مطمئن شوید که پیکربندی سیستم ذخیره سازی پایدار است و به هیچ وجه در آن تغییراتی به وجود نمی اید.
  3. اگر هر گونه تغییرات پیکربندی در حال انجام است، آنها را با استفاده از SMU یا CLI نظارت کنید و تا زمانی که به پایان نرسیده اند منتظر بمانید و سپس ارتقاء را آغاز کنید.
  4. در طول به روز رسانی جریان برق را قطع نکنید یا آنکه دستگاه را ری استارت نکنید.
  5. در صورت بروز وقفه یا قطع جریان برق، به روز رسانی قطع می شود. در صورت چنین اتفاقی با پشتیبانی مشتریان HPE تماس بگیرید.
  6. پس از اتمام فرآیند به روز رسانی سیستم عامل، اطمینان حاصل کنید که نسخه سیستم عامل جدید با استفاده از یکی از رابط های مدیریت HPE MSA، SMU GUI، MSA CLI و غیره به درستی نمایش داده می شود.

به روز رسانی فیرم ویر کنترلر ارایه HPE MSA

  • در سیستم های کنترلر افزونه ایی ، فیرم ویر کنترلر آرایه (یا ماژول I / O  ) را فقط می توان در مد آنلاین به روز رسانی کرد.
  • هنگام برنامه ریزی برای ارتقاء سیستم عامل، زمان مناسب برای انجام ارتقاء آنلاین را برنامه ریزی کنید.
  • برای سیستم های تک دامنه، I / O باید متوقف شود.
  • در سیستم های دامنه دوگانهبه دلیل انجام همزمان به روز رسانی انلاین و فعالیت های I/O میزبان، بار I/O می تواند بر پروسه به روز رسانی اثر گذار باشد. به منظور جلوگیری از این روند، و حصول اطمینان از کامل شدن سریع به روز رسانی، دوره ایی را انتخاب کنید که در آن فعالی تهای I/O کم است.
  • اختصاص زمان کافی برای به روز رسانی.
  • در سیستم های تک کنترلری، بار گذاری و ری استارات خودکار کنترلر 10 دقیقه طول می کشد. این مقدار در سیستم های دو کنترلری بیش از 20 دقیقه و گاهی تا یک ساعت طول می کشد.
  • هنگام بازگشت به یک نسخه قبلی از سیستم عامل، اطمینان حاصل کنید که اتصال اترنت مدیریت (MC) هر کنترل کننده ذخیره سازی قبل از شروع خاموش شدن در دسترس است.
  • هنگام استفاده از بسته نرم افزاری Smart Component، فرآیند Smart Component به طور خودکار ابتدا نرم افزار به روزرسانی Firmware Update (PFU) را غیرفعال می کند و سپس هر یک از کنترل کننده ها را به صورت مجزا از طریق پورت اترنت خاموش می کند.
  • هنگام استفاده از یک بسته نرم افزاری باینری ابتدا گزینه PFU را غیرفعال کنید و سپس فیرم ویر هر کی از کنترلرها را غیر فعال کنید.
  • هنگام انجام به روز رسانی نرم افزار به محفظه های درایو HPE MSA70، در هر محفظه یک سیکل قدرت را اجرا کنید.

به روز رسانی فیرم ویر دیسک درایو

  • به روز رسانی دیسک درایوهای مربوط به سیستم های ذخیره سازی HPE P2000/MSA2000 به صورت افلاین انجام می شوند و قبل از انجام این کار باید کلیه میزبانان و ارایه I/O متوقف شوند.
  • اگر درایو در یک دیسک مجازی قرار دارد، تأیید کنید که در حال حاضر در یکی از شرایط راه اندازی، گسترش، بازسازی، تأیید یا پاک کردن نیست. اگر وظیفه یا وظایفی در حال انجام است، قبل از انجام به روز رسانی، منتظر بمانید تا تکمیل شود. همچنین مطمئن شوید که اسکراب پس زمینه غیرفعال شده است تا شروع نشود. رابط کاربری SMU یا CLI می تواند برای بررسی اینکه اسکراب پس زمینه غیرفعال است استفاده می شود.
  • دیسک درایوهای مشابه موجود در سیستم های ذخیره سازی باید دارای نسخه فیرم ویر مشابهی باشند. در صورتی که کامپوننت اسمارت فیرم ویر استفاده کنید، نصبکننده اطمینان حاصل می کند که کلیه درایوها به روز شده اند.

ضمیمه B

تکرار ولوم / آرایه و تکنیک محافظت از داده Remote Snap

  • حجم ذخیره سازی در نظر گرفته شده برای کپی یا تکرار از بزرگتر از حجم ذخیره سازی اصلی در نظر بگیرید( مثلا یک سوم بزرگتر).
  • هنگام تنظیم ولوم های مستر، به اندازه گروه دیسک و حجم های ذخیره سازی اولیه و ثانویه توجه کنید. پس از انکه به بخشی ار سیستم تکرار داده مبدل شدند امکان تغییر حجم های اولهی و ثانویه وجود ندارد.
  • به ازای هر گروه دیسک یک ولوم مستر اختصاص دهید. ولوم مستر را فقط برای تکرار و snapshot استفاده کنید.
  • هنگام تکرار، مخازن اسنپ و ولوم ها را بر روی یک دیسک گروه مشابه قرار دهید، اما سعی کنید سایر ولوم های دیگر را در همان دیسک گروه قرار ندهید.
  • به منظور جلوگیری از به وجود آمدن شکست در یک کنترلراز ارایه کنترلری دوگانه استفاده کنید. در این صورت با خراب شدن یکی، می توان از دیگری به عنوان جایگزین استفاده کرد.
  • در صورت استفاده از اسنپ یا تکرار، بیش از چهار ولوم بر روی یک دیسک گروه ایجاد نکنید.
  • به منظور حصول اطمینان از موفقیت آمیز بودنزمان بندی های تکرار، بیش از سه تکرار را به صورت همزمان برنامه ریزی نکنید.
  • کاربران می توانند تعداد تکرار ها را براساس سلیقه خود تنظیم کنند. بهترین مقدار برای این کار تنظیم 32 به عنوان حداکثر مقدار است.
  • تکرار ایمیج می تواند تعداد ولوم را به ازای هر گروه دیسک کاهش دهد. توصیه می کنیم تعداد ایمیج های تکراری ایجاد شده را نظارت کنید.

ضمیمه C

تصحیح خطای دیسک در پس زمینه یا Disk Background Scrubbing

این سیستم به طور مداوم دیسک های موجود در گروه های دیسک تجزیه و تحلیل می کند و اطلاعات مربوط به نقص های دیسک را بررسی گزارش و ذخیره می کند. شما می توانید این ابزار را فعال یا غیرفعال کنید.

گزارش های خطا در سطح گروه دیسک عبارتند از: اشتباهات سخت، خطاهای متوسط و جایگزین های بلوکی بد.

خطاهای سطح دیسک گزارش شده عبارتند از:

خطاهای خواندن متاداده ، رویدادهای SMART  در طول اسکراب، بلوک های بد در حین اسکراب و نقص های دیسک جدید در هنگام اسکراب .   برای RAID 3، 5، 6، و 50، ابزار، همه بلوک های پریتی را بررسی می کند تا ناپیوستگی های داده ای را پیدا کند.

یک گروه دیسک را می توان در حین تصحیح دیسک استفاده کرد، زیرا اسکراب گروه دیسک پس زمینه با اولویت کم اجرا می شود. اسکراب گروهی دیسک ممکن است در چندین گروه دیسک در حال اجرا باشد. یک گروه دیسک پس از ایجاد20 دقیقه اسکراب می شود و بعد از فاصله زمانی مشخص شده  این عمل مجددا تکرار می شود. هنگامی که اسکراب کامل می شود، تعداد اشتباهات موجود با کد رویداد 207 گزارش می شوند.

سطوح اولویت ابزارهای سودمند

  • اولویت بالا: در صورتی که قصد دارید سیستم را به حالت کاملا مقاوم در برابر خطاها برگردانید از این گزینه استفاده کنید. این گزینه سبب کند شدن فعالیت های I/O می شود.
  • متوسط: متعادل کردن استریم داده با افزونگی داده.
  • کم: از این گزینه زمانی استفاده کنید که ارسال داده بدون وقفه از افزونگی داده اهمیت بیشتری داشته باشد. این کار عملیاتی مانند Reconstruct را قادر می سازد تا با سرعت پایین با حداقل تاثیر بر میزبان I / O اجرا شود.
  • پس زمینه: نرم افزارها تنها زمانی اجرا می شوند که پردازنده دارای چرخه های خالی باشد.

از تنظیمات پیش فرض برای تصحیح پس زمینه برای گروه های دیسکی و دیسک های موجود استفاده کنید.

زمان بندی متوقف کردن چرخش دیسک ها برای کلیه گروه های دیسک

برای کلیه گروه های دیسکی که برای استفاده از متوقف نمودن چرخش دیسک (dsd) پیکر بندی شده اند، زمان های تعلیق و از سرگیری DSD پیکر بندی می شود به صورتی که گروه های دیسک بعد از چند ساعت فعالیت مکرر، متوقف می شوند. پیشنهاد می شود DSD را برای دیسک های موجود و دیسک های عمومی جایگزین نیز پیکر بندی کنید.

بهترین کار: DSD را برای دیسک های پیکر بندی نشده، یدک ها و گروه های دیسک پیکر بندی شده که در طول شبانه روز حداقل یکبار عملیات خواندن/ نوشتن را انجام نمی دهند، تنظیم کنید.

نکته مهم

بسته به نوع هاردهایی که در آرایه HPE MSA استفاده شده اند، استفاده از اسکراب دیسک در پس زمینه می تواند بر کارایی تاثیر گذار باشد.

 

ضمیمه D

عیب یابی vSphere SAN

نگاشت ولوم های ذخیره سازی

اگر میزبان vSphere نتواند LUN را ببیند، مجددا اسکن آداپتورهای استوریج میزبان  را اجرا کنید. سپس پیکربندی های ناحیه، سویچ های کابلی یا کابل های فیبر را برای یافتن قطعات صدمه دیده بررسی کنید. در صورتی که درایوها درست نصب شده باشند، UN ها را برای میزبان های vSphere در مرکز خوشه یا دیتا سنتر قرار دهید. به منظور بررسی و تایید ارتباطات استوریج، از گزینه SMU استفاده کنید این گزینه اجازه کشف پورت میزبان را از طریق میزبان vSphere می دهد.

شناسایی HBA WWN در میزبان ESX

هنگام ایجاد میزبان ها و گروه های میزبان در HPE MSA، شناسایی WWN های مرتبط با آغازگرها ضروری است. همان گونه که در تصویر زیر نشان داده شده است، قرار دادن WWN ها در vCenter با انتخاب پیکربندی میزبان برای آداپتورهای ذخیره سازی پیدا می شود.

نمایی از پیکر بندی آداپتور کانال فیبر میزبان VMware vCenter ESX

نمایی از پیکر بندی آداپتور کانال فیبر میزبان VMware vCenter ESX

 

در صورتی که vCenter استفاده نشده باشد، یافتن WWN ها در وب کلاینت vSphere ESX کار ساده ایی نخواهد بود. دستور زیر می تواند به یافتن WWN ها از طریق کنسول ESX کمک کند.

به منظور شناسایی WWN برای HBA ها در سرور های ESX از دستورات vSphere زیر استفاده کنید.

دستور کنسول HPE MSA برای یافتن WWN

دستور کنسول HPE MSA برای یافتن WWN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یا

دستور کنسول HPE MSA برای یافتن دستگاههای ذخیره سازی

دستور کنسول HPE MSA برای یافتن دستگاههای ذخیره سازی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بوت از SAN

در صورت بوت شدن از SAN، به منظور شناسایی ولوم مجازی بوت (LUN)، دستورات زیر را بر روی میزبان ESX دنبال کنید.

به منظور به دست آوردن بانک بوت میزبان و نمونه های جایگزین آن (UUID) با یک کلاینت SSH وارد میزبان ESXi شوید و دستورات را اجرا کنید:

برای به دست آوردن شناسه دیسک، دستور زیر را اجرا کنید.

برای بررسی خصوصیات دستگاه ذخیره سازی از دستورات زیر استفاده کنید

 

ضمیمه E

جامع سازی VAAI

رابط های برنامه نویسی کاربردی استوریج vSphere مجوعه ایی از فناوری ها و رابط ها هستند که vSphere را قادر به دستکاری منابع ذخیره سازی می کند تا بهینگی، کنترل و استفاده آسانی را تحویل بدهد. API های استوریج vSphere برای جامع سازی ارایه ایی (VAAI) یکی از این فناوری ها می باشد و هدف آن ارائه API هایی برای بهبود کارایی، مصرف منابع و قابلیت مقیاس پذیری از طریق دستکاری بهینه تر عملیات های مبتنی بر ارایه ذخیره سازی است.

اولیه ها، توابع خاصی هستند که با VAAI استفاده می شوند و به عنوان نقاط ادغام به آرایه های ذخیره سازی در نظر گرفته می شوند. هنگامی که توسط آرایه پشتیبانی می شوند، اولیه ها در VAAI به hypervisor اجازه می دهد به طور مستقیم با آرایه های ذخیره سازی که به طور سنتی توسط hypervisor اداره می شوند، ارتباط برقرار کند. آرایه های ذخیره سازی می توانند این توابع را هوشمندانه تر و کارآمد تر اداره کنند زیرا آنها با هدف انجام کارهای ذخیره سازی ساخته شده اند و می توانند درخواست ها را نسبت به میزبان سریع تر انجام دهند.

ذخیره سازی HPE MSA ، از قابلیت های VAAI زیر که برای اولین بار در  معرفی شده اند را پشتیبانی می کند:

Locking Assisted Hardware : به عنوان Test & Set Atom (ATS) نیز شناخته می شود. همانطور که در شکل 36 نشان داده شده است، این قابلیت، متادیتای سیستم فایل خوشه VMFS را در سطح بلوک و نه در سطح حجم محافظت می کند، و از طریق اجازه دسترسی همزمان به چند بخش مختلف از دیتا استورهای vSphere،  باعث کاهش رقابت رزرو SCSI  بین میزبانان vSphere می شود.

Copy Offload: با عنوان XCOPY. نیز شناخته می شود. این قابلیت VMDK را کپی می کند و کپی های کاملی از داده های ذخیره شده را بر روی ارایه ذخیره سازی ایجاد می کند. این امر باعث کاهش خواندن/ نوشتن مورد نیاز برای داده برای هر میزبان vSphere و زیر ساخت شبکه می شود.

Block Zeroing : این قابلیت  به آرایه کنترل و اداره کردن فرایند صفر کردن بلوک های دیسکی را می دهد. به جای اینکه میزبان منتظر بماند که عملیات تکمیل شود، آرایه می تواند سیگنالی را نشان دهد که عملیات تکمیل شده است در این صورت می تواند پردازش را بدون درگیر کردن میزبان vSphere انجام دهد.

ارایه  ذخیره سازی HPE MSA به صورت ذاتی از این سه قابلیت فوق پشتیبانی می کند، این بدان معنی است که HPE MSA  بدون نیاز به افزونه اضافی دیگری قابلیت کار کردن با vSphere 5.0 و نسخه های بالاتر و استفاده از جامعیت VAAI را دارد.

مقایسه ارایه ذخیره سازی با و بدون استفاده از VAAI

مقایسه ارایه ذخیره سازی با و بدون استفاده از VAAI

 

مزایای VAAI و موارد استفاده

VAAI به کاهش پهنای باند ذخیره سازی مصرف شده توسط میزبان vSphere کمک می کند و مقیاس پذیری مرکزی داده را بهبود می بخشد. عملیات های ذخیره سازی نظیر تأمین ماشین مجازی، Storage vMotion ایجاد دیسک های مجازی و نظایر آن، هنگام استفاده از سیستم استوریج HPE MSA سازگار با VMware VAAI به پردازنده، حافظه و پهنای باند کمتری نیاز دارند.

موارد استفاده زیر سه ویژگی VAAI را آدرس دهی کرده است:

یوز کیس 1 : مهاجرت VM

با استفاده از vCenter Server، مدیر VMware می تواند VM های میان دیتا اساورها را با استفاده از Storage vMotion مهاجرت دهد. میزبان vSphere می تواند برای مهاجرت سریعتر VM ها از مزایای دستور VAAI XCOPY (Copy Offload) استفاده کند . در این حالت انتقال داده به ارایه به صورت آف لود ( تخلیه ایی ) انجام می شود و به صورت قابل توجهی در مصرف منابع شبکه و سرور صرفه جویی می شود و حجم آن را کاهش می دهد. استفاده از ویژگی های VAAI منجر به کاهش زمان ایجاد VM و مهاجرت سریعتر VM ها میان میزبانان خوشه بندی می شود.

یوز کیس 2: ایجاد سریع VM

اگر مدیر برای برگزاری کلاس های آموزشی به 20 ماشین مجازی نیاز داشته باشد می تواند از vCenter برای ایجاد VM ها استفاده کند و آنها را با استفاهد از قالب ها بسازد. با داشتن ارایه ایی که در آن قابلیت های VAAI فعال شده است، عملیات ایجاد از هر دو قابلیت XCOPY و Block Zero استفاده می کند تا بتواند ایجاد ماشین های مجازی را سرعت ببخشد.

یوز کیس 3 : افزایش تراکم  VM

قابلیت قفل سخت افزاری رقابت بالقوه برای رزرو SCSI میان میزبان های خوشه بندی شده vSphere را کاهش می دهد و سبب کاهش تاثیر I/O بر این میزبانان می شود. از آنجا که احتمال رقابت رزرو SCSI بسیار کاهش می یابد، کاربران می توانند تعداد VM ها را برای هر سرور افزایش دهند (به عنوان Density VM  نیزشناخته می شود).

کنترل I/O استوریج VMware

درvSphere 4.1, VMware ویژگی جدیدی به نام کنترل I/O استوریج (SIOC) معرفی شده است که شما را قادر می سازد تا بتوانید تضعیف I/O را برای هر دیسک مجازی که انتخاب می کنید انجام دهید. ویژگی SIOC در vSphere 5.x به صورت پیش فرض غیر فعال است.

کنترل ذخیره سازی I / O، اولویت بندی I/O ماشین های مجازی در حال اجرا بر روی خوشه ایی از میزبانان vSphere را ارائه می دهد که به یک مخزن ذخیره سازی مشترک دسترسی دارند. این روند سبب توسعه ساختارهای اشنای به اشتراک گذاری و محدودیت (برای  پردازنده و حافظه وجود دارند) برای ادرس دهی استفاده از دستگاه ذخیره سازی از طریق تخصیص پویای شکاف های صف I/O در میان خوشه ایی از میزبانان vSphere می شود.

هنگامی که استانه تاخیر خاصی برای یک دستگاه ذخیره سازی بلوکی عبور کند، هنگامی که یک آستانه معکوس برای یک دستگاه ذخیره سازی مبتنی بر بلوک مورد تجاوز قرار می گیرد، SIOC شکافهای صف در دسترس را در مجموعه ای از میزبان های vSphere متعادل می کند. این چیدمان اهمیت حجم های کاری اصلی با توزیع توان عملیاتی در دسترس را نشان می دهد.

این تعادل می تواند اسلات صف های ورودی / خروجی داده شده به ماشین های مجازی که تعداد کمتری از سهم ها دارند کاهش دهد.  این کاهش به منظور تامین اسلات های صف ورودی / خروجی به ماشین مجازی است که تعداد بیشتری ار سهم ها را دارد.

SIOC فعالیت های ورودی / خروجی برای ماشین های مجازی خاص را کاهش می دهد تا دیگر ماشین های مجازی بهتر از ورودی / خروجی و سطح خدمات بهتر بهره مند شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله زیر مراجعه کنید: vmware.com/files/pdf/techpaper/VMW-Whats-New-vSphere41-Storage.pdf

کنترل ذخیره سازی VMware I / O و سیستم ذخیره سازی HPE MSA ترکیبی از یک راه حل ذخیره سازی بهینه سازی شده با کارایی بالا است.   فعال کردن کنترل ذخیره سازی I / O یک فرآیند ساده است.   مهمتر از آن شناخت محیط  ماشین مجازی با توجه به تقاضای ورودی / خروجی موجود در آرایه است. کنترل ذخیره سازی I / O وابسته به آرایه نیست و بیشتر یک راه حل زیرساختی VMware vSphere  است.

ALUA در vSphere 5.x و پشتیبانی از توازن بار round robin ، پیشرفت قابل توجهی در چند مسیری  ESX 4.0 می باشد. این دو ویژگی ساده، تمام مراحل پیکربندی پیچیده که مدیران با ESX 3.x و نسخه های قبلی درگیر بودند را حذف کرده است. همچنین این پیکربندی ها نسبت به انجام پیکربندی های دستی که توسط مدیریان انجام می شود به نسبت بهتر و متعادل تر است.با استفاده از خط مشی مسیر I/O راند رابین، I/O می تواند به چندین پورت کنترلر روی G3 صف بندی شود. در این حالت استوریج HPE MSA می تواند کارایی بهتر و آنی را ارائه کند.

VMware یک چارچوب چند مسیری جدید با ESX 4.0 را معرفی کرده است که اجرای تشکیل دهنده آن به شرح زیر هستند:

  • چند مسیری ذاتی (NMP)
  • افزونه نوع ارایه ذخیره سازی (SATP)
  • افزونه انتخاب مسیر(PSP) .

در حال حاضر vSphere (ESXi) 5.x با دارا بودن ALUA همانند نسل های قبلی vSphere نیازی به پیکر بندی های پیچیده ندارد. از لحاط تاریخی وظایف مدیر دربرگیرنده موارد زیر است:

  • پیکر بندی حجم ذخیره سازی HPE MSA و انتخاب نحوه دسترسی به کنترلر
  • روشن کردن یا راه اندازی مجدد سرور ESX 5.X یا اجرای اسکن مجدد.

سیستم های ذخیره سازی جدید HPE MSA 2050/2052 این فرایندها را ساهد تر کرده اند. بعد از بالا آمدن یا بعد از اسکن مجدد، vSphere 5.x به صورت خودکار مسیرهای بهینه برای دسترسی را شناسایی می کند. تا زمانی که MRU و/ یا round robin   به عنوان خط مشی مسیر I/O استفاده شوند، vSphere 5.x  از این مسیرها برای دسترسی به ولوم استفاده می کند.

چند مسیری

محیطهای مجازی سازی سرور که از vSphere 5.x استفاده می کنند، استفاده از خط مشی شکست Round Robin (VMW_PSP_RR) یا کلیه ارایه های استوریج HPE MSA توصیه می شود. به منظور به دست آوردن کارایی بهینه و پیش فرض سیستم با استوریج HPE MSA، از توازن بار round robin برای IOPS با مقدار1 برای هر LUN استفاده کنید.

برای محیط هایی که در آنها LUN های استوریج HPE MSA فقط به میزبانان vSphere 5.x متصل شده اند، از اسکریپت زیر می توانید برای تکرار تمام LUN ها و تنظیم خودکار خط مشی دسترسی به مسیر I/O به round robin استفاده کنید

برای محیط هایی که علاوه بر آرایه های HPE MSA که با استفاده از VMW_PSP_RR به میزبانان  vSphere 5.x متصل هستند، دارای مدل های آرایه دیگری هستند ، “grep naa.600”  را به طوری  تغییر دهید که فقط با الگوی دستگاه های موجود بر روی ارایه دلخواه منطبق باشد.

به خاطر داشته باشید که نسخه سیستم عامل HPE MSA نصب شده روی آرایه را بررسی کنید برای مطالعات  بیشتر در مورد شکست مسیر مانند Round-robin، و پشتیبانی از افزونه VAAI برای نسخه های قدیمی تر vSphere، به راهنمای سازگاری VMware مراجعه کنید.

 

ضمیمه F

برای اهداف سازگاری قدیمی تر، نسخه وب 2 SMU هنوز در دسترس است و می تواند برای تغییر تنظیم LUN RESPONSE استفاده شود، به هر حال استفاده از آن توصیه نمی شود. برای مدیرانی که هنوز از SMU 2 استفاده می کنند، مراحل زیر چگونگی انجام تنظیمات مربوط به LUN RESPONSE استوریج HPE MSA را نشان می دهد.

  • تمام میزبانانی که به HPE MSA دسترسی دارند را خاموش کنید.
  • با استفاده از SMU و مسیر V2 HTTP به یکی از کنترلرهای A یا B لاگین کنید.

  • در پنل VIEW، روی سیستم کلیک راست کرده و مسیر زیر را انتخاب کنید

  • LUN RESPONSE را از NOT READY به ILLEGAL REQUEST تغییر دهید.
  • روی APPLY کلکی کنید
  • میزبان ها را ری اسارت کنید.

 

ضمیمه G

واژگان

گروه دیسگ (Disk Group) : عبارت از مجموعه ایی از دیسک های قرار داده در یک مد افزونگی معین (RAID 1, 5, 6 یا 10 برای گروه های دیسک مجازی و NRAID  و RAID 0, 1, 3, 5, 6, 10 یا 50  برای گروه های دیسک خطی). یک گروه دیسک معادل با یک گروه دیسک موجود در استوریج خطی است و از همان تکنولوژی تحمل پذیری در برابر خطا که توسط گروه دیسک خطی استفاده می شود بهره می گیرد. سطح و اندازه  گروه دیسک RAID را می توان براساس نیازمندیهای کارایی و/ یا حجم ایجاد کرد. گروه دیسک های مجازی چندگانه مجهز به فیرم ویر GL200 و بالاتر را می توان به منظور استفاده با ویژگی های استوریج مجازیدر درون یک مخزن استوریج تخصیص دهی کرد. ضمن آنکه در همان مخزن گروه دیسک های خطی نیز وجود داشته بنشد در این صورت یک رابطه یک به یک میان گروه های دیسک خطی و مخازن ذخیره سازی آنها وجود دارد.

پورت آغازگر(Initiator Port ): پورتی با دارا بودن اتصال از یک دستگاه  در درون SAN است. هر گره (میزبان، استوریج یا روتر و سویچ)  در SAN دارای یک یا چند پورت است که آن را به SAN متصل می کند. شناسایی پورت می تواند توسط WWN، WWPN، یا IQN باشد.

iQN  : این واژه مخفف نام واجد شرایط iSCSI است و یک شناسه جهانی منحصر به فرد برای آغازگر یا گره هدف (نه پورت) است. iQN  به صورت UTF-8 با فرمت قابل خواندن توسط انسان تا 233 بایت است از این آدرس برای مسیریابی استفاده نمی شود. نسخه توسعه یافته به نام شناسه منحصر بفرد توسعه یافته (EUI) شناخته می شود. اطلاعات کامل تر در مورد پورت های SAN را می توانید در وب سایت انجمن صنعت شبکه بندی استوریج به ادرس sbia.org بیابید.

ذخیره سازی خطی: ذخیره سازی خطی یک تکنیک ذخیره سازی سنتی است که برای چهار نسل از HPE MSA مورد استفاده قرار گرفته است.   با استفاده از Linear Storage، کاربر مشخص می کند که کدام درایوها یک گروه RAID را تشکیل می دهند و در آن تمام دستگاه ذخیره سازی به طور کامل اختصاص داده می شود.

شماره واحد منطقی (LUN) : آرایه های HPE MSA 1040/2040/2042/2050/2052 در یک سیستم توانایی پشتیبانی از 512 ولوم ذخیره سازی و 512 ایمیج را دارند. همه این ولوم ها را می توان به LUN ها نگاشت داد. حداکثر اندازه LUN تا 128 TB است و اندازه LUN ها به معماری ذخیره سازی( خطی یا مجازی سازی شده) بستگی دارد. Provisioning Thin  اجازه می دهد تا کاربر LUN ها را مستقل از استوریج فیزیکی ایجاد کند.

صفحه: یک بلوک اختصاصی از داده ها که در یک دیسک فیزیکی قرار داده شده اند. برای ذخیره سازی مجازی، اندازه صفحه 4 مگابایت است. یک صفحه کوچکترین واحد داده ایی است که می تواند تخصیص یابد، ازاد شود یا در میان گروه های دیسک مجازی واقع در یک تایر یا واقع در میان تایرها جابه جا شود.

Read Cache: رید کش نمونه ایی توسعه یافته از حافظه نهان کنترلر استو اجازه می دهد با روش های بهینه و ارزان و استفاده از درایوهای SSD کارای و عملکرد بهبود یابد.

Sub LUN Tiering: Sub LUN Tiering  فن آوری است که اجازه جابه جایی خودکار داده میان سطوح ذخیهر سازی مبتنی بر روندهای دسترسی را می دهد. در HPE MSA 1040/2040/2042/2050/2052،  Sub LUN Tiering داده هایی را در LUN قرار می دهد که دسترسی بیشتری به آنها صورت گرفته باشد از سوی دیگر  که داده هایی که به ندرت به آنها دسترسی پیدا می شود، در سطوح پایین تر قرار داده می شوند.

استخر ذخیره سازی: فیرم ویر های GL200 و بالاتر، استخر های ذخیره سازی را معرفی کرده اند که شامل یک یا چند گروه دیسک مجازی یا یک گروه دیسک خطی هستند. در شیوه ذخیره سازی مجازی، LUN ها همانند شیوه خطی فقط به یک گروه دیسک محدود نمی شوند. بنابراین داده های موجود بر روی یک ولوم می توانند کلیه دیسک درایوهای موجود در مخزن را تقسیم کنندو هنگامی که ظرفیت به سیستم افزوده می شود، کاربران از عملکرد همه اسپیندل های موجود  در مخزن بهره مند خواهند شد.

هنگام استفاده از استخرهای ذخیره سازی مجازی، HPE MSA 1040/2040/2042/2050/2052 از حجم بزرگ و انعطاف پذیر با اندازه تا 128 TB پشتیبانی می کند و باعث گسترش ظرفیت و انعطاف پذیری بیشتر می شود. از این رو ولوم ها به صورت خودکار داده را مجددا پخش می کنند تا میزان بهره وری از حجم کلیه درایوها را متعادل کنند.

Provisioning Thin  ( تهیه نازک):  این فناوری اجازه تخصیص منابع استوریج فیزیکی را فقط موقعی می دهد که توسط یک برنامه مصرف شده باشند. همچنین این فناوری اجازه over-provisioning منابع موجود در مخزن استوریج فیزیکی را می دهد که این امر سبب رشد ولوم های ذخیره سازی بدون پیش بینی ظرفیت دستگاه ذخیره سازی می شود.

Thick Provisioning ( تهیه ضخیم) : تمام استوریج به صورت کامل با تهیه ضخیم تخصیص داده می شود. استوریج هایخطی همواره از این روش استفاده می کنند.

سطوح (TIERS): سطوح دیسک از جمع کردن 1 یا چند گروه دیسک از دیسک های فیزیکی مشابه تشکیل شده است. HPE MSA  1040/2040/2042/2050/2052  از 3 تایر مجزا پشتیبانی می کند:

  • تایر عملکرد با SSD ها
  • تایر استاندارد SAS با هارد های Enterprise SAS
  • تایر بایگانی با استفاده از هارد های Midline SAS

Virtual Disk Group ( گروه دیسک مجازی) : گروه دیسک مجازی از نسخه 3 به بعد SMU جایگزین vDisk nomenclature شده است. برای ذخیره سازی خطی در نسخه 2 SMU همچنان اثار vDisks برای استوریج مجازی دیده می شود. در نسخه 3 SMU، گروه های دیسک به بخشی از استخر های ذخیره سازی تبدیل شده اند و اجازه انعطاف پذیری بیشتری از درایوهای فیزیکی را می دهد.   گروه های دیسک و vDisks اساسا یکسان هستند و عملکردهای مشابه مشابهی دارند. در بحث تفاوت ها، گروه های دیسک برای دیسک های خطی دارای انواع RAID اضافی هستند؛ UNRAID، RAID 0، اما فقط در CLI  در دسترس هستند.

ذخیره سازی مجازی: ذخیره سازی مجازی فرمتی از ذخیره سازی خطی است که در آن داده ها نه تنها در یک گروه دیسک مجازی،  پیاده سازی خطی، مجازی سازی می شوند، بلکه در گروه های مختلف دیسک با قابلیت های عملکردی مختلف و موارد استفاده های مختلف نیز مجازی می شوند.

ولوم های مجازی: ولوم های مجازی برابر با LUN های سنتی هستند، اما محدود به موانع تحمیل شده گروه بندی دیسک فیزیکی نیست و ولوم های ذخیره سازی پویایی هستند که در دید میزبانان قرار دارند.   این حجم ذخیره سازی انتزاعی اجازه انعطاف پذیربودن مخزن ذخیره سازی مجازی را می دهد و باعث استفاده موثر از دیسک های فیزیکی می شود.

WWN : نام جهانی گره یک شناسه جهانی منحصر به فرد برای کانال فیبر HBA است. هر FC HBA می تواند پورت های متعددی داشته باشد،  که هر کدام از آنها با WWPN منحصر به فرد خود ارائه می شوند.

WWPN  : نام پورت جهانی، یک شناسه منحصر به فرد جهانی برای پورتی بر روی FC HBA است.   سوئیچ های FC ،  WWPN یک دستگاه یا میزبان را کشف می کنند و یک آدرس پورت را به دستگاه اختصاص می دهند.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به مراجع زیر رجوع کنید

 

 

مراجع HPE

ارایه ذخیره سازی HPE : hpe.com/storage

صفحه اصلی HPE MSA : hpe.com/storage/msa

مشخصات سریع HPE MSA 2042 : hpe.com/h20195/v2/GetDocument.aspx?docname=c05183822

مشخصات سریع HPE MSA 2052 : hpe.com/h20195/V2/Getdocument.aspx?docname=a00008277enw

شبکه بندی استوریج HPE: hpe.com/storage/san

سرور های HPE: hpe.com/servers

برای الزامات نرم افزاری کامل و لیست سازگاری، به وب سایت HPE SPOCK مراجعه کنید :  hpe.com/storage/spock

منابع VMware

VMware vSphere Storage/SAN guide
VMware Compatibility Guide—Storage/SAN

راه حل های استوریج VMware از HPE

مجازی سازی HPE با VMware : hpe.com/storage/vmware

HPE OneView for VMware vCenter: :

h20392.www2.hpe.com/portal/swdepot/displayProductInfo.do%3FproductNumber%3DHPVPR

 

اطلاعات بیشتر در

hpe.com/storage

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟