نقد و بررسی استوریج HP MSA 2040


Rate this post

نقد و بررسی استوریج HP MSA 2040

استوریج اچ پی 2040 در گذشته، کسب و کارهای کوچک و متوسط به علت گران بودن آرایه های ذخیره سازی و محدودیتهای بودجه ایی آنان، قابلیت خریداری و استفاده از ارایه های ذخیره سازی قدرتمند را نداشتند. شرکت HPE با در نظر داشتن این نیازمندی و تحقق آن، ضمن ارتقاء و به روز رسانی ارایه استوریج های HPE MSA 2040 ، قیمت آنها  را نیز به صورت رقابتی در بازار عرضه کرده است. سطح بندی داده HP، میزان مصرف و انتقال داده را در صفحات 4 مگا بایتی و بین سه سطح ذخیره سازی مختلف و براساس کارایی و هزینه آنالیز می کند. این روند در بازه های 5 تا 10 ثانیه ایی رخ می دهد و به ارایه اجازه می دهد تا با سرعت تمام به تغییرات به وجود آمده در الگوهای مصرفی پاسخ دهد.

 

 

استوریج اچ پی 2040 در این حالت داده های جدید در سطوح میانی یا استاندارد که ترکیبی از درایو های SAS است قرار داده می شوند و بعد از آنکه دسترسی و درخواست به این داده ها کمتر شد، به سطوح ارشیوی که ترکیبی از درایوهای ارزان تر NL-SAS است منتقل می شود. در این نوع استوریج با توجه به داشتن سه سطح استاندارد، میانی و آرشیوی، قیمت ها بهینه شده است و میزان پرداختی برای فضای ذخیره سازی نیز کاهش یافته است.

در این استوریج، یک ویژگی اضافه شده است که در آن سطح کارایی برای ذخیره سازی داده های داغ( داده هایی که دسترسی به آن ها بیشتر است)  از درایوهای ذخیره سازی پرسرعت SSD استفاده می کند. زیبایی این سیستم، خودکار بودن کامل آن است چرا که در آن گروه های دیسک مجازی در سطح مناسبی قرار داده می شوند به صورتی که میزان دسترسی به آنها و نوع درایو استفاده شده برای آنها به گونه ایی در نظر گرفته می شود که ضمن افزایش کارایی، هزینه نیز کاهش داده شود.

کنترلر های همگرا استوریج اچ پی 2040

در این استوریج   از دو کنترلر استفاده شده است که هر کدام از آنها دارای 4 گیگابایت حافظه کش هستند و توسط یک سوپر خازن  با قابلیت شارژ سریع و کارت   CompactFlash  محافظت شده است. در صورتی که شکست کاملی به وجود آید، کنترلرها از طریق نوشتن محتوی حافظه کش در درون حافظه فلش از آن محافظت می کنند. سرور اچ پی وصل می شوند.

در گذشته به علت محدودیتهای فنیم وجود در این استوریج فقط قابلیت استفاده از پورت های داده ایی iSCSI  یا فیبر کانال وجود داشت اما در حال حاضر و اضافه شدن ویژگی های جدید و کنترلرهای همگرا امکان استفاهد از هر دو پورت به صورت همزمان وجود دارد.  هر کدام از کنترلرهای همکرا دارای چهار پورت داده ایی SFP+ هستند که به صورت زوج های دوتایی از همدیگر جدا هستند و شخصیت و عملکرد آنها نیز از طریق نوع ترانسیوری که به کار برده می شود معین می گردد.

در این استوریج، HP کنترلر دیگری را نیز اضافه کرده است که قابلیت پشتیبانی از ارتباطات مستقیم 6/12Gbps SAS را دارد و در بدنه هایی که دارای محفظه درایوهای 12 LFF یا 24 SFF هستند، در دسترس قرار دارد. این استوریج قابلیت پشتیبانی از مجموعه وسیعی از درایوهای مختلف نظیر SAS سازمانی، NL-SAS، هاردهای SSD و دراویهای خود رمز گذار را دارد. البته در این استوریج امکان پشتیبانی از هاردهای SATA وجود ندارد.

علاوه بر قابلت های فوق، استوریج HPE MSA 2040 پتانسیل توسعه پذیری بیار بالایی دارد.و قابلیت پشتیبانی از 7 قفسه درایو هر کدان با ظرفیت 12 محفظه درایو MSA 2040 یا 25 محفظه درایو دیسگ های D2700 را دارد. به صورت کلی این استوریج قابلیت پشتیبانی از 96 درایو LFF یا 199  درایو SFF را دارد.

کنسول جدید تحت وب استوریج اچ پی 2040

آخرین فیرم ویر ارائه شده برای MSA 2040 مجهز به رابط جدید مدیریت وب SMU نسخه سه است و برای پیکر بندی گروه های دیسک مجازی، حجم های ذخیره سازی، کشینگ و دیتا تایرینگ ( سطح بندی داده ها براساس نوع اهمیت آنها ) استفاده می شود. البته در هر زمانی که ارائه کنید امکان سویچ به SMU2 نیز وجود دارد که در این حالت فقط امکان ایجاد دیسک های خطی که برای دیتا تایرینگ کاربردی ندارند، وجود دارد.استوریج اچ پی 2040

عمل استقرار و توسعه با استفاده مراحل ویزارد تعبیه شده در این کنسول بسیار ساده است و می توان تنظیمات عمومی و پورت های داده ایی را به راحتی و با استفاده از آن انجام داد. پیکر بندی استوریج در مدل های قبلی عمل بسیار سختی به شمار می رفت چرا که در آنها یک ارایه از دو مخزن ذخیره سازی استفاده می کرد که هر کدام از آنها به یک کنترلر تخصیص داده می شدند.

با به کار گیری این مخازن، گروه های دیسک مجازی را ایجاد می کنیم و انواع ارایه مختلف نظیر RAID 10,5,6 یا ایینه ایی را انتخاب می کنیم. آرایه های SAS به صورت خودکار در سطح یا تایر استناندارد قرار داده می شوند، آرایه های NL-SAS در تایر آرشیوی و SSD ها نیز در تایر کارایی قرار داده می شوند.

روند انجام کار بسیار ساده است و HP توصیه کرده است که سطوح یا تایرهای ارشیوی و عملکردی باید دارای آرایه RAID مشابهی باشند تا بتوانند کارایی و عملکرد پایداری را تامین کنند. همچنین می توانیم کش های خواندن را با استفاهد از هاردهای SSD بسازیم که در مجوزهای استاندارد قرار دارندو به صورت خودکار به مخازن ذخیره سازی تخصیص داده می شوند.

اسنپ شوت ها ( ایمیج های داده ایی) و نگاشت میزبان

پس از ایجاد حجم های ذخیره سازی در گروه های دیسک، امکان نگاشت آنها به میزبانان و پورت های داده ایی به وجود می آید. سیستم به کار رفته در این نقد و بررسی، بر روی هر دو کنترلر، در پورت های یک و دو از ترانسیورهای FC و در پورت های و چهار از نمونه های 10GbE استفاده شده است. به علت آنکه صفحات مربوطه فقط از طریق شماره آنها نگاشت داده می شود باید در انجام نگاشت داده آنها دقت لازم وجود داشته باشد.

قبلا با عنوان دیسک های مجازی شناخته می شدند، دیسک های خطی مستقل از استخر های ذخیره سازی هستند و در تعداد آنها محدودیتی وجود ندارد. همچنین امکان ایجاد آرایه های RAID50  نیز وجود دارد. علی رغم آنکه این گونه فعالیت ها از فرایندهای دیتا تایرینگ مجزا شده است، آنها می توانند زمان بندی های ایمیج برداری از داده ها را نیز داشته باشند. این مقدار برای سیستم های پایه برابر 64 است و با به روز رسانی می تواند به 512 ارتقاء یابد. ولوم های مجازی فقط از ایمیج های دستی پشتیبانی می کنند اما در این حالت امکان ارائه چند ویژگی و فایده ، نسبت به دیسک های خطی وجود دارد که ایجاد سریعتر، عدم نیاز به استخر اختصاصی ایمیج و مصرف حجم ذخیره سازی کمتر و امکان گرفتن ایمیج های فرزند از جمله این ویژگی ها هستند.

صرف نظر از آنکه شما از کدام تکنیک استفاده می کنید، در کنسول جدید امکان مدیریت ایمیج های دیسک خطی و ولوم های مجازی وجود دارد و در صورت نیاز می توان از آنها برای اهداف بازیابی از شکست و یا استفاده شدن به عنوان ولوم های جدید استفاده کرد. برخی از ویزگی های دیگر نظیر ولوم کپی برای انجام ایمیج گیری نیز فقط در دیسک های خطی در دسترس است.

کارایی بالا استوریج اچ پی 2040

با استفاده از سرور HP ProLiant DL380 Gen9 که مجهز به دو پورت QLogic 8Gbps FC و کارت های Emulex 10GbE بوده است، به این نتیجه رسیده ایم که کارایی در حد خوبی قرار دارد. با استفاده از شش درایو SAS در ارایه RAID5 بر روی سطح استاندارد، نرخ های خواندن و نوشتن ترتیبی برای کانکشن FC برابر 785MB/sec و برای IP SAN ها برابر 1,150MB/sec و 965MB/sec بوده است.

پیش از اضافه کردن کش رید SSD، مقدار IOPS برای 100 درصد خواندن/ نوشتن تصادفی برابر 2,000 بوده است. هنگامی که از یک SSD دویست گیگا بایتی به عنولن کشد استفاده شده است، در طول یک فاز 90 دقیقه ایی، مقدار IOPS به 9000 افزایش یافته است.

استفاده از SSD ها به عنوان سطح عملکرد، بهره قابل توجهی را به دست آورده است. با استفاده از همان اندازه گیری های خواندن / نوشتن تصادفی، بعد از یک ساعت، میزان گذر دهی و توان عملیاتی به 37000 IOPS افزایش یافته است. همچنین از صفحه کارایی SMU V3 و LED های فعالیت دیسک نیز می توان دید که تمام I/O ها بر روی تیر عملکرد SSD تمرکز دارند.

مزایا استوریج اچ پی 2040 :

قیمت عالی

پشتیبانی از کنترلرهای 8/16Gbps FC و 10GbE Iscsi

دیتا تایرینگ نزدیک به میزان زمان واقعی

تایر عملکرد، قابلیت ارائه iops بالایی را دارد.

پتانسیل توسعه پذیری بالا

معایب استوریج اچ پی 2040:

اسنپ شوت یا ایمیج های دستی فقط برای ولوم های مجازی پشتیبانی می شود.

خلاصه استوریج اچ پی 2040:

HP  مجموعه استانداردهای جدیدی را در بازار ذخیره سازی SMB ارائه می دهد، زیرا اخیرا MSA 2040 دارای طیف وسیعی از ویژگی های سازمانی است که SMB ها تمایل زیادی به آنها دارند. پورت هایی داده ایی همگرا به قابلیت همه کاره بودن آن افزوده است و دیتا تایرینگ نیز به صورت کامل خودکار شده است و قابلیت تحویل کارایی و عملکرد فوق العاده ایی را به وجود آورده است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟