چیپ سرورهای AMD Epyc 7000 به زودی دیتا سنترها را مسخر قدرت خود می کنند


Rate this post

یک سرور Epyc می تواند تا 4TB حافظه و 128 خط PCIe داشته باشد، چنین ویژگی هایی می تواند این سرور را به رقیبی ارزشمند برای Intel Xeon مبدل کند.

معماری جدید پردازنده AMD Zen، نخستین پردازش خود را در رایانش دیتا سنتر به فرم پردازنده های Epyc سری 7000 شروع می کند. پیش بینی می شود این پردازنده به عنوان رقیب اصلی پردازنده های اینتل زئون که چندین سال کنترل دیتا سنترها را در اختیار خود داشتند، در نظر گرفته شود.

Epyc 7000  طراحی یک سیستم در یک چیپ (SoC) است که می تواند  حداقل با با هشت هسته و حداکثر با  32 هسته و دو نخ به ازای هر هسته پیکر بندی شود. این همان رویکرد چند نخی است که AMD با پردازنده های Ryzen  مبتنی بر Zen خود برای رایانه های رومیزی استفاده میکند.

Ryzen توانست با ارائه نسبت قیمت خوب به قدرت پردازشی بالا و ارائه مدل های متفاوتی که نسبت به نمونه های اینتل خود به نسبت ارزانتر بودند، بسیاری از علاقه مندان دنیای کامپیوتر را هیجان زده کند. اگر چه قیمت گذاری تراشه های دیتا سنتری ممکن است به طور گسترده ای بر اساس تخفیف های حجمی و سایر عوامل متفاوت باشد،  اما به نظر می رسد که AMD  قصد دارد Epyc را ارزان تر از محصولات رقیبش یعنی اینتل بفروشد.

طراحی SoC Epyc  بدان معنی است که این سرور با مجموعه ای از گزینه های ورودی / خروجی و حافظه ایی ساخته شده است. هر دستگاه Epyc دارای هشت کانال حافظه با ظرفیت کلی 2TB  است و به این معنی است که یک سرور  Epyc  دو سوکته می تواند4TB حافظه داشته باشد.  هنگامی که این ویژگی با 128 خط PCIe ترکیب می شود بدون شک  Epyc به یکی از رقبای اصلی  Xeon تبدیل می شود.

سرورهای جدید Epyc قابلیت پشتیبانی از محصولات شرکت های بزرگ، نظیر  HPE، Dell، Asus، Gigabyte و Lenovo را دارند. همه این شرکتها مشتاق هستند تا اشتهای رایانه ای مشتریانشان را از طریق استفاده از دیتا سنترهای قدرتمند، الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و سرورهای غنی تامین کنند. یکی از این مشتریان علاقه مند، مایکروسافت است که قصد دارد به سرعت سرورهای Epyc  را در مراکز داده ای که به پلت فرم رایانش ابری Azure خدمت می کنند، نصب کند.

گیریش بابلی، معاون شرکت مایکروسافت ، در بیانیه ای اظهار داشته است که “برای قدرتمند تر کردن Azure، نیاز به پیشرفته ترین زیرساخت ها و آخرین پیشرفت های سیلیکونی است و این همان دلیلی است که چرا قصد داریم اولین ارائه دهنده جهانی ابر برای عرضه AMD Epyc باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟